Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Inloggning och felsökning

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

Nedan har vi sammanställt några vanliga inloggningsproblem och instruktioner för att komma vidare.

Här hittar du länken till Lifecare

https://regionnorrbotten.service.tieto.comExtern länk

Lifecare Samordnad Planering är uppföljaren till Meddix SVP och Meddix Öppenvård. Sveriges mest använda IT-stöd för samordnad vårdplanering mellan sjukhus, kommun, primärvård och psykiatrisk öppenvård.

Vid problem med inloggning

När ni får problem med någon användare, så kontrollera gärna när i kedjan nedan problemen uppstår – Sker det tidigt i flödet (1,2,3) så beror felet antingen på inställningar på datorn, lokalt nätverk, kombinationer av webbläsare och NetID. Steg 4 orsakas av något i HSA katalogen, slagning görs mot nationell tjänst. Steg 5 är behörigheter och uppdrag inom applikationen – det område som vårt team primärt kan avhjälpa orsak till varför inte användaren kommer in. Ibland så måste lokal IT support kopplas in om användaren inte har rättigheter att ändra på en inställning eller uppgradera ex NetID.

Rekommendationer för inställningar

Bifogar även rekommendationer för inställningar som delvis kommer ifrån Inera och är nödvändiga för att SITHS kedjan ska fungera till IAM-Lösningen, annars brukar en av de första åtgärderna vara att prova logga in via en kollegas dator där det fungerar, för att utesluta datorn som felkälla.

1.       Stäng ner webbläsaren helt, öppna på nytt och gå mot https://regionnorrbotten.service.tieto.com

2.       Väljer knappen ”Logga in”

3.       Trycker logga in med SITHS kort

4.       Anger sin pinkod för STIHS kort

5.       Väljer Medarbetaruppdrag och fortsätt

a.       (alt) väljer att logga in utan medarbetaruppdrag och fortsätt

6.       Kommer tillbaka till adressen https://regionnorrbotten.service.tieto.com/svp/ (kan kontrolleras uppe i webbläsarens adressfönster). Sidan har en blå bakgrund med vågor

Hämta bilder

Finns inte personens medarbetaruppdrag i det här läget så beror problemet med största sannolikhet på att man saknar behörigheter i HSA

Det är inte bara Tieto som är leverantör av säkerhetslösningen, utan att det är resultatet av Ineras upphandling där flera leverantörer ingår och framförallt Secmaker är företaget som levererar mjukvaran som kommunicerar med SITHS-korten (vilken är beroende av inställningar i webbläsaren).

Första saken att kontrollera om man har problem är därför vilken version av NetID som används, detta kan man kontrollera genom att klicka på nedan ikon nere i högra verktygsfältet bredvid klockan och välja à Om NetID.

Andra kända problem:

- Så fort jag trycker på länken för att logga in så får jag upp “Sidan kan inte visas”. För vissa så har det varit så att direkt man trycker på inloggningsknappen, så får man upp ett felmeddelande som kort och gott säger att "sidan kan inte visas". Detta är ett känt problem som är relaterat till webbläsarens inställningar. För att komma vidare kan du relativt enkelt kan kontrollera detta via webbläsarens inställningar enligt nedan instruktion. Har du inte rättighet att öppna, eller ändra på dessa behöver vi ta hjälp av er IT-support för att komma vidare.

Tryck på kugghjulet högst uppe i högra hörnet i Internet Explorer (Webbläsaren) —> Internet Alternativ —> välj fliken Avancerat längst till höger. Om man där bläddrar ner i översta listan så kommer man till en avdelning som heter säkerhet. Se till att valen för SSL och TLS är i bockade likt bilden nedan.

- Jag försöker logga in med mitt SITHS kort men får bara ett felmeddelande “Certificate Login Failed - NEE529”. Det här är vanligtvis orsakat av att man har flera identiteter (certifikat) på sitt SITHS kort, väljer man då att försöka logga in med sitt Telia certifikat så kommer detta felmeddelande att dyka upp. Här ska man istället välja SITHS certifikatet som vanligtvis heter samma sak som din enhet, ex Ljusdals kommun.

- Jag lyckas logga in med mitt SITHS kort, men när inloggningen är klar så skickas jag bara tillbaka till startsidan där jag kom ifrån. Det här uppstår när din användare av någon anledning inte kan identifieras i systemet, vanligtvis orsakat av ett felaktigt HSA-id eller att ett uppdrag saknas. Vi arbetar på att få ut en uppdatering som istället visar ett felmeddelande och uppmanar till att kontakta supporten. Tills vidare så kontakta mig direkt om detta händer dig och kom ihåg att ta med namn och helst även HSA-id på användaren för att snabba på felsökningen.

26 april 2017
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering

Symbol Min plan

Min plan är benämningen på det EU-finansierade projektet Tillgängliga Samordnade Individuella Planer.

Kontakt 
projektledare

Sofi Nordmark

Sofi Nordmark
Region Norrbotten
Mobil 072-244 91 67
E-post: sofi.nordmark@norrbotten.se

 

Karin Sundström
Karin Sundström
Norrbottens Kommuner
Mobil 070-693 54 18
E-post karin.sundstrom@kfbd.se

 

Kontakt förvaltningsledare

Anna Engman
Region Norrbotten
Mobil 076-1315361
E-post: anna.engman@norrbotten.se