Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Bara början på vårdens digitala revolution

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

Digitaliseringen har, i och med pandemin, fått raketbränsle och utvecklingen går nu snabbare än någonsin. Det öppnar möjligheter för Norrbotten, som med långa avstånd har stort behov av distansöverbryggande teknik. ”Den där kraften är ostoppbar”, säger Anders Nordin som är direktör för IT och MT på Region Norrbotten.

Anders Nordin direktör IT/MT
Anders Nordin, civilingenjör i botten, har jobbat på Region Norrbotten sedan 2016. Foto: Maria Lindgren

I sin roll har Anders Nordin ansvar för hur Region Norrbotten digitaliserar och vilka digitala tjänster som används i regionen. Det omfattar både tjänsterna som norrbottningarna kan använda sig av, som 1177 och Digitalen, och den IT och medicinska teknik som används av vården.

Hur ska vi använda digitala tjänster i vården, och vad finns det för utmaningar? Det är en fråga som Anders Nordin utvecklar i en intervju med journalisten och föreläsaren Malin Winberg i Region Norrbottens podd Let’s Talk.

Jämlik vård en utmaning

– Den största utmaningen när man pratar digitalisering, och speciellt för oss som är en vårdgivare, är att vi har alla som målgrupp. Oavsett ålder, oavsett modersmål eller andra förutsättningar ska vi nå ut till alla med sådana här tjänster. Det är en viss utmaning att tänka till så att det verkligen är jämlikt för hela vår befolkning, säger Anders Nordin i intervjun.

Pandemin har skyndat på den digitala utvecklingen inom vården. Statistiken visar tydligt att antalet digitala vårdbesök via tjänster som 1177.se och Digitalen ökat rejält i Norrbotten. Det har varit en fråga om självbevarelsedrift, menar Anders Nordin – medborgarna har försökt tänka konstruktivt kring digitala hjälpmedel för att hålla avstånd. Han är helt säker på att den här digitala utvecklingen med snabbare hjälp, till exempel via chattar och videomöten, bara har börjat.

Digitalen
Region Norrbottens vårdtjänst Digitalen fick en rivstart vid lanseringen, ungefär samtidigt som covid-19 kom till länet. Av vårdtjänsterna som kommit till under hans tid är det den Anders Nordin är mest nöjd med.

”Extremt snabb teknikutveckling”

– Det kommer vi fortsätta se utvecklas rejält. Men det är också en extremt snabb teknikutveckling i vårdmomenten. AI (artificiell intelligens) börjar komma in mer, nya sätt att arbeta med analyser och olika redskap, vi kan göra operationer eller undersökningar på ett annat sätt än idag, säger han i podden.

Den tekniska utvecklingen trycks hela tiden framåt. Bara senaste året har fjärrstyrning av MR-kameror, återbesök via videosamtal, rehabiliteringsprogram via 1177.se, ChatPal, fjärrprogrammering av hörapparater och digitala kurser för smärt- och hjärtpatienter uppmärksammats. Psykiatern Vasileios Faltzis sitter i Grekland och tar emot sina patienter på länk. Pajala hälsocentral testar hemmonitorering av hjärtsviktspatienter. Bakom allt detta ligger innovationer som ska göra vården bättre.

Men vad betyder utvecklingen – för norrbottningarna och för vårdpersonalen? Vart kommer den här resan att bära? Insikt träffade Anders Nordin över Teams för en djupare titt i kristallkulan.

Anders Nordin direktör IT/MT
”Just nu har vi det här mötet i Teams. Vi har höjt kunskapen om hur man använder sådana verktyg, det känns inte onaturligt att ha ett digitalt möte”, säger Anders Nordin. 

På vilket sätt får norrbottningarna bättre vård med dessa digitala tjänster?
- Det första är tillgänglighet. Det andra är ökad kvalitet – i vissa sammanhang kan digitala tjänster medföra förbättring. De är olika viktiga i olika sammanhang. För de norrbottningar som söker vård sällan ska digitala tjänster bidra till att tillgängligheten blir högre och att de får snabbare återkoppling.

- De som behöver tätare kontakt med oss ska också känna att de får ett bättre stöd. I Pajala har vi till exempel genomfört en pilot med hemmonitorering för hjärtsvikt. Det här är personer som behöver känna sig trygga utan att åka in i onödan för att bli kollade. Med hjälp av monitoreringstjänster kommer man kunna sköta mycket uppföljning enklare. Vårdens personal kommer kunna kontrollera dina inrapporterade uppgifter och värden med möjlighet att se om du behöver någon ytterligare kontroll eller kunna säga att ”dina värden ser bra ut just nu”. Det ger ökad trygghet - det ligger också i ordet kvalitet.

Ser du några risker med digitaliseringen av vårdtjänster och teknikutvecklingen inom vården?
- Absolut - att det går så fort. Man hinner inte alltid analysera och säkra att nya tjänster och metoder har vetenskaplig grund. Man fattar ett beslut och så visar det sig att vi behöver studera till exempel effekter och utfall ytterligare.

Anders Nordin utvecklar också sitt resonemang från avsnittet av podden, om risken att vården inte blir jämlik. Att de digitala lösningarna kanske inte funkar för den som är synskadad, inte kan svenska eller inte kan hantera en smartphone. Därför finns de gamla lösningarna kvar parallellt. Men faktum kvarstår: vissa grupper får då inte del av det som till exempel är förbättrad tillgänglighet.

– Det kan finnas situationer där vi inte analyserat det nog bra, att vi ser i efterhand att den här målgruppen blev det sämre för. Det är den största risken: att vi börjar tänka att alla har mobil, alla kan det här nu.

”Tar längre tid”

Ett aktuellt exempel är vaccinationsbokningarna. De som inte kan boka via 1177 har kunnat göra det via telefon, men en del har fått vänta innan de blivit uppringda för att boka.

– Ingen blir bortglömd, men det tar längre tid så då blir det lite ojämlikt. Klarar du inte av att hantera en digital tjänst tar det längre tid. Vi har fått beröm för hur den digitala vägen funkar. De som klarar den är jättenöjda, säger att det gick så smidigt. De som inte klarar det blir frustrerade.

Digitala enheter
De digitala lösningarna är svåra att utnyttja för den som inte klarar att hantera en smartphone. Går det för fort blir vården inte jämlik, menar Anders Nordin.

Vad krävs det för att få maximal nytta av den tekniska utvecklingen?
– Vår verksamhet måste hela tiden utveckla sig. Det krävs digital mognad, att våra medarbetare och patienter kan klara digitala verktyg. Bara för att tekniken finns börjar inte alla automatiskt att använda den fullt ut. Det krävs nya arbetssätt, digital kultur, utbildning och mognad i verksamhet. Vi måste även ha ett ledarskap som hjälper medarbetare att ta till sig nya digitala verktyg och det måste ske nära verksamheten på deras villkor.

– Förändrade arbetssätt är nästan alltid det tuffaste. Du kanske har en tabell på ett papper, det är du van vid, och så lägger du in samma tabell i excel. Samma sak fast på dator, men du har inte ändrat ditt arbetssätt. Men om man dessutom använder sig av AI som bearbetar informationen har man gjort mer än att bara göra samma information digital. Det är det senare steget som är det svåra. Det gäller både patienter och personal. Det innebär ibland stora förändringar som leder till otrygghet, det måste man ha respekt för.

Hur övervinner man den där otryggheten?
– Det krävs kommunikation, utbildning, någon som förmedlar trygghet och en tro på att det blir bra. Inte ”det kommer aldrig att gå”. Det är därför ledarskapet är så viktigt.

Anders Nordin direktör IT/MT
”Alla branscher blir påverkade av stark teknikutveckling och då förändras jobben. Det är den svåra frågan med automatisering - hur påverkar det oss, vad uppstår för andra jobb?” säger Anders Nordin. Foto: Maria Lindgren

I podden målar du upp ett framtidsscenario där maskiner kan ta hand om både diagnostik och behandling och man som patient knappt behöver ha med människor att göra. Var kommer vårdpersonal och den mänskliga medicinska kompetensen in i den framtiden?
– Frågan är lurig och har inget färdigt svar. Vården kommer alltid att behöva människor. Det är viktigt med den mänskliga kontakten, och all vård kan inte göras med maskiner. Men det kommer att bli andra arbetsuppgifter, andra typer av arbeten.  Den framtidsvisionen är långt borta, men man kan bära med sig att det kommer att hända. Det kommer inte att gå att hålla emot om inte Sverige ska ligga efter i kvalitet på vård. Den där kraften är ostoppbar, säger Anders Nordin.

Text: Sara Stylbäck Vesa

8 april 2021
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering