Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Livsstilsmagasin och Google Maps-rutter ska locka till upptäcktsfärder i norr

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

Besöksnäringen har drabbats hårt av pandemin. Nu gör Swedish Lapland nya satsningar, med stöd av Region Norrbotten, för att locka besökare och inspirera till spännande upptäcktsfärder i norr.

Ett hundra sidor tjockt magasin om natur, design, arkitektur, kultur och hållbarhet - det är Arctic Lifestyle Magazine som Swedish Lapland tagit fram med hjälp av medel från Region Norrbotten, inom projektet Naturturism.

– Det finns så många stories att berätta och så mycket vackert att prata om och visa upp, säger Anna Lindblom, design manager på Swedish Lapland Visitors Board på Swedish Laplands hemsida.

Swedish Lapland livsstilsmagasin Arctic Lifestyle
Foto: Swedish Lapland.

Visar upp livsstilen i norr

Magasinet är tänkt att ge en mångsidig bild av livsstilen i de arktiska delarna av Sverige. Det ska användas både för att locka besökare att upptäcka mer och för att presentera destinationen Swedish Lapland. Det kan användas av internationella reseåterförsäljare, flygbolag och av andra branscher med internationella kundkontakter.

I magasinet får människor som lever här berätta sin historia. Dessutom blir det nedslag på turistmål som Kungsleden och designhotell. Magasinet går att hämta gratis hos till exempel turistföretag och turistbyråer.

- Vi har några av världens absoluta finaste resmål och dessutom entreprenörer som varje dag levererar i världsklass. Det här är vårt försök att berätta om det. Om en fantastisk plats och några av alla dem som bor här, säger Håkan Stenlund, Swedish Laplands content manager.
- Vi tror att vårt sätt att leva, vår arktiska livsstil, är något andra vill uppleva.

Magasinet, som är på engelska, går att ta del av digitalt här:
The Arctic Lifestyle Magazine

Tematiska rutter i Google Maps

Ett annat projekt som ska inspirera till upptäcktsfärder i norra Sverige går ut på att skapa resrutter i Google Maps. Med hjälp av dem ska den bilburna besökaren kunna hitta nya intressanta platser under sin resa genom destinationen Swedish Lapland.

Tanken är att det resrutterna i Google Maps ska underlätta en omstart för besöksnäringen, som drabbats hårt av pandemin. Swedish Lapland utvecklar rutterna med hjälp av medel från Region Norrbotten och Tillväxtverket.

– Genom att ge förslag på olika rutter kan vi presentera mer av vad platsen Swedish Lapland har att erbjuda vare sig besökarna letar efter spektakulära boenden, sevärdheter, badplatser eller gårdsbutiker. Målet är att servera besökaren en attraktiv och lockande helhetsbild med relevanta tips och guidning, anpassade efter olika målgruppers intressen och drivkrafter, säger Maria Sirviö, ansvarig för omvärldsbevakning, insikter och analys av turism och besöksnäring på Swedish Lapland Visitors Board.

turism besöksnäring bilturism
Bilburna resenärer är redan vana vid Google Maps som planeringsverktyg.

Välbekant verktyg

Google har noterat att människor gör gärna sökningar i appen efter service, information och upplevelser nära där de är - och också ofta följer förslagen. Swedish Laplands nya projekt bygger alltså på att använda ett verktyg och ett sökbeteende som redan är etablerat, välbekant och populärt.

Insatsen genomförs inom ramen för projektet Digitala leder/touring routes i destinationen Swedish Lapland.

8 juni 2021
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering