Region Norrbotten förstärker kedjan som räddar liv

• Publicerad: 2022-06-20

Nu ansluter sig Region Norrbotten till systemet Sms-livräddare. Sms-livräddare aktiveras när SOS Alarm får in ett larmsamtal om misstänkt hjärtstopp och innebär att frivilliga livräddare larmas till platsen samtidigt som ambulans. Larmet kommer via en app som visar vägen både till den som fått hjärtstopp och till närmaste hjärtstartare.

– När man drabbas av hjärtstopp är det av största vikt att man får snabb hjälp. Att larma frivilliga till den drabbade och till en hjärtstartare ökar chansen till överlevnad, säger Pontus Albertsson Åman, verksamhetsutvecklare inom Region Norrbotten.

När ett 112-samtal om misstänkt hjärtstopp kommer in till SOS Alarm skickas ett larm ut som push-notis och ljudlarm till de frivilliga som registrerat sig i appen Sms-livräddare och som befinner sig i närheten. Målet är att de frivilliga ska påbörja hjärt- och lungräddning så fort som möjligt och få en hjärtstartare på plats i väntan på ambulans.

Systemet drivs genom ett samarbete mellan SOS Alarm och Heartrunner Sweden AB.

– Att använda ny teknik och involvera medborgarna i kedjan som räddar liv är viktigt för att öka överlevnaden efter hjärtstopp enligt internationell forskning. Vid hjärtstopp är tiden till hjärt-lungräddning eller defibrillering helt avgörande och med hjälp av frivilliga sms-livräddare kan räddningsinsatsen påbörjas tidigt i väntan på ambulans, säger Patrik Glantz, avtalsansvarig på SOS Alarm.

Region Norrbotten har tidigare använt sig av ett system som hette Mobilräddarna, men det har avslutats. De personer som funnits registrerade som mobilräddare flyttas inte med automatiskt eftersom det krävs att man laddar ner appen Sms-livräddare.

– Vi hoppas att de 4 000 norrbottningar som varit mobilräddare nu vill registrera sig som frivilliga sms-livräddare så att de kan fortsätta vara med och rädda liv, säger Pontus Albertsson Åman.

För att ansluta sig till Sms-livräddare krävs att man är över 18 år och har utbildats i hjärt- och lungräddning.

Mer information om Sms-livräddare finns på SOS Alarms webbplats.

Så ansluter du dig till Sms-livräddare

För att få larm behöver du ladda ner appen Sms-livräddare. Du hittar den där du laddar ner dina andra appar. Följ instruktionerna i appen och registrera dig. För att få larm behöver du se till att din telefon är rätt inställd. Efter att du registrerat dig ska du därför gå in under Inställningar i appen och dubbelkolla att du har tre gröna bollar där. Om någon boll är röd följer du länken under bollen och gör inställningen i din telefon. Mer information finns på smslivraddare.se/app

Namn: Pontus Albertsson Åman
Titel: Verksamhetsutvecklare