Tillfälligt utökad ersättning för resor i samband med tandvård

• Publicerad: 2021-07-28

Det råder en ansträngd bemanningssituation inom Regionens tandvård på flera orter i länet. På grund av det ansträngda läget behöver än fler vuxna patienter resa längre än tidigare för att få sina behov av tandvård genomförda.

Med anledning av att vi har en del svårigheter med den norrbottniska tandvården så har en del patienter fått resa längre, så därför inför vi nu ett tillfälligt resebidrag, säger Kenneth Backgård, regionstyrelsens ordförande.

Arbetet med att få till stånd en långsiktig hållbar bemanning för hela länets tandvård fortgår intensivt. Redan nu har vi höjt ersättningsnivån för vår personal som reser för att tillfälligt arbeta på orter där vi har brist, kompletterande förslag kommer att beredas på regionstyrelsens sammanträde i september månad, säger regionrådet Linda Frohm

För att delvis kompensera för de ökade kostnader som längre resorna medför kommer Region Norrbotten att tillfälligt höja resebidrag från 15 kronor per mil till 18,50 kronor per mil för resor i samband med tandvårdsbesök.

Beslutet gäller från och med 1 augusti 2021.

Namn: Kenneth Backgård
Titel: Regionstyrelsens ordförande (SJVP)

Namn: Linda Frohm
Titel: Regionråd (M)