Region Norrbotten begär krislägesavtal

• Publicerad: 2021-04-16

Läget i vården är så ansträngt att Region Norrbotten nu vill aktivera krislägesavtalet för en del av medarbetarna i vården. Det innebär att en redan hårt pressad personalgrupp nu får arbeta ännu mer. - Det här är en åtgärd som vi beklagar att vi måste ta till, men grundbemanningen räcker inte eftersom antalet covid-patienter har ökat kraftigt de senaste tre veckorna, säger Kenneth Backgård, regionstyrelsens ordförande.

Det var under ett extrainsatt sammanträde idag på morgonen som regionstyrelsen beslutade att skicka en begäran till Sveriges kommuner och regioner (SKR) om att krislägesavtalet ska aktiveras i Norrbotten.

- Vi har uttömt alla möjligheter att lösa den här situationen på andra sätt som är mer skonsamma för medarbetarna.  Tyvärr står vi vid vägs ände och våra vanliga kollektivavtal räcker inte till, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson, regiondirektör.

De arbetsplatser som omfattas av begäran är:

• anestesi, operation och intensivvård på Sunderby och Gällivare sjukhus
  • akut omhändertagande i Piteå. Där inkluderas även covid-IVA.
  • intermediärvårdsavdelningen vid Sunderby sjukhus

Yrkesgrupperna sjuksköterskor och undersköterskor berörs av det  begärda krislägesavtalet.

Fakta: Detta är krislägesavtal

Krislägesavtalet innebär att ordinarie kollektivavtal eller enskilda överenskommelser inte gäller. De ersätts i stället med villkoren i krislägesavtalet.

Ordinarie arbetstid inom krislägesavtalet är 48 timmar per vecka. Arbetstiden kan variera mellan veckorna, så länge den totala arbetstiden under fyra veckor är maximalt 192 timmar. Arbete kan planeras till att genomföras under hela dygnet, veckans alla dagar.

Enligt krislägesavtalet utgår en ersättning på 120 procent av ordinarie lön för varje arbetad timme. Detta innebär att den totala ersättningen blir 220 procent av den vanliga lönen. Krisersättningen höjs till 150 procent av lönen per timme vid uttag av särskild nödfallsövertid som kan beordras när det inte räcker att en person jobbar i snitt 48 timmar per vecka.

Namn: Kenneth Backgård
Titel: Regionstyrelsens ordförande