Norrbotten kan bli årets exportregion

• Publicerad: 2021-10-15

Som ett led i arbetet med att öka exporten från hela landet delar regeringen ut priset Årets exportregion. Region Norrbotten är en av tre regioner som är nominerade.

– Vi är mycket glada över att Regeringen har nominerat Norrbotten till Årets exportregion. Norrbotten genererar ett stort bidrag till hela Sveriges utveckling tack vare vår starka basindustri inom mineraler, stål och skog samt genom en växande besöksnäring, säger Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör i Region Norrbotten.

Regeringen vill med priset främja svensk export och uppmärksamma regioner som framgångsrikt samverkat mellan regionala aktörer och som skapat bättre förutsättningar för företag att lyckas i sina exportansträngningar, och därigenom bidragit till tillväxt och jobbskapande.

– Vi är stolta över att våra industrier globalt sett leder den gröna omställningen och att världens blickar nu är riktade mot det som händer här i norra Sverige.

Priset delas ut fredag 22 oktober av utrikeshandelsminister Anna Hallberg i närvaro av H.K.H. Prins Daniel.

Nominerade regioner till Årets exportregion är:

• Norrbotten
  • Halland