Kalix akutsjukvård får näst bäst betyg i Sverige

• Publicerad: 2021-03-18

När patienter får säga hur nöjda de är med den vård de fått på akuten hamnar tre sjukhus i Norrbotten på listan över de 20 bästa. Kalix är näst bäst i landet. Gällivare finns på plats sju och Piteå sjukhus på plats 17.

- I akutsjukvården är det viktigt att kunna känna sig trygg. De här glädjande placeringarna visar att patienterna har fått ett gott omhändertagande., säger Kenneth Backgård, regionstyrelsens ordförande.

Resultatet kommer från nationella patientenkäten som görs varje år. I enkäten får patienter svara på frågor om hur de upplever sjukvården. Frågorna handlar bland annat om hur man upplevt det emotionella stödet, tillgängligheten, delaktigheten och involveringen samt respekt och bemötande.

- Norrbottningarna ska kunna förvänta sig ett fullgott akutomhändertagande på alla våra sjukhus. Att tre av våra sjukhus får så bra placering är ett kvitto på det hårda arbete som medarbetarna utfört under året. Samtidigt som de har hanterat alla utmaningar med pandemin har de också gett tillgodosett de akut sjuka och skadade patienternas behov, säger Linda Frohm, regionråd.

Namn: Kenneth Backgård
Titel: Regionstyrelsens ordförande (SJVP)

Namn: Linda Frohm
Titel: Regionråd