Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Tips för att vända vanorna

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

Att förändra matvanor

Ät mer frukt och grönsaker!
De innehåller vitaminer och mineraler som kroppen behöver, men också fibrer som är bra för magen och som gör att du behöver tugga mer. Då bildas mer saliv i munnen, vilket är bra för dina tänder.

Om du är över tio år eller vuxen, så är 500 gram frukt och grönsaker lagom varje dag. Det är ungefär lika mycket som tre frukter och två nävar grönsaker. Är du mindre, d.v.s. mellan 4-10 år så är 400 gram per dag en lagom mängd. Du kan då ta bort en av frukterna. Om du är under fyra år, så är det bra att träna på att äta grönsaker och frukter genom att äta något av dessa vid varje måltid.

När du vill ändra på dina matvanor och börja äta mer frukt och grönsaker, kan små förändringar göra stor skillnad!

Hälsosamma matvanor kan nämligen förebygga både hjärt- och kärlsjukdom, men också minska risken för övervikt, diabetes och vissa former av cancer. Även en liten ökning från en låg mängd frukt och grönsaker per dag är positiva för din hälsa. Det skadar inte att pröva ändra matvanorna med andra ord!

Börja med att äta frukt och grönsaker mer regelbundet. Utmaningen är att börja, och sedan få det att bli en vana. 

Tips för dig som vill äta mer!

  • Sätt upp en påminnelse på ditt kylskåp om att du tänker äta frukt och grönsaker varje dag – då är det lättare att komma ihåg!
  • Tävla med dig själv! För varje gång du äter frukt eller grönsaker, lägger du en ärta i en glasburk. När du fått ihop till 100 ärtor, så kan du belöna dig med något som är bra för dig. Kanske ett besök på badhuset, eller något annat du tycker om att göra.
  • Sätt bär eller fruktbitar i fil eller yoghurt
  • Skär upp skivor av olika grönsaker, ex gurka, paprika, tomat och lägg i burk i kylen. Då finns det alltid färdigt till frukostmackan!
  • Ta med en frukt till skolan eller arbetet, om du inte får frukt där. Lägg frukten i din väska redan på kvällen innan, då glömmer du inte bort den!
  • Ta med hela en påse frukt till jobbet på måndagmorgon, då har du frukt för hela veckans mellanmål!
  • Blev det för lite matrester till en lunchlåda? Fyll ut med frysta grönsaker som broccoli, blomkål eller olika grönsaksblandningar.
  • Ta med en morot till jobbet och skala medan matlådan står i mikron.
  • Ställ fram en fruktskål synligt i ditt hem, då ökar chansen att du äter av dem!
  • Placera grönsakerna synligt i kylskåpet, så att du alltid ser dem när du öppnar dörren.
  • Skala några morötter och lägg dem i vattenbad i kylen. Då håller de sig krispiga och du kan ta en morot istället för något annat mindre nyttigt till mellanmål eller innan maten.
  •  Skölj några minitomater, ärtskidor eller rädisor och lägg fram i en skål. Goda som tilltugg!
  • Lägg till grönsaker i dina recept, till exempel:
    • Spenat eller sparris till fisken
    • Ugnsrostade rotsaker som tillbehör till maten
    • Rivna morötter i köttfärssåsen
    • Rivna morötter i plätt- eller pannkakssmet
    • Gröna ärter i pyttipanna
    • Kokt blomkål, broccoli eller morötter i potatismoset
    • Bönor, kikärter eller linser i en gryta
    • Frysta grönsaker som är lätta att tillaga. Lägg ner dem i någon minut i samma vatten som du kokar potatis, fast mot slutet. Då blir det klart samtidigt
  • Gör en veckosallad – då räcker den hela veckan! Receptet hittar du här.
  • Servera grönsaker som förrätt innan maten genom exempelvis stavar av morötter, gurka eller buketter med rå broccoli och blomkål med dipp sås till.
  • Servera rårörda lingon till plättar/pannkaka
  • Gör goda smoothies genom att mixa frukt, bär, yoghurt, fil eller mjölk
  • Frys in bananer som börjar bli bruna - de är perfekta i smoothies

Har du andra goda tips som ökar och underlättar intaget av frukt och grönt så får du gärna dela med dig.

Skicka dina förslag till:
Joanna Hansson
E-post: joanna.hansson@norrbotten.se

Eva Isaksson
E-post: eva.m.isaksson@norrbotten.se

 

14 augusti 2017
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering