Världsledande patientövervakning blir bättre

• Publicerad: 2020-02-25
Sjuksköterska Cecilia Boltemo Nilsson i en av de sex vårdsalarna på hjärtintensiven på Sunderby sjukhus där patientövervakningssystemet är installerat och inom något år kommer att uppdateras. Så här ser patientenheten respektive övervakningsmonitorn ut i dag. Övervakningen kan anpassas beroende på patientens sjukdom. Det nya systemet som upphandlats får fler funktioner och även större monitor. Högupplöst bild (565,67 KB)

Den som besökt ett sjukhus har sett monitorerna som med kurvor och siffror övervakar patienter på akutmottagningar och vårdavdelningar. Nu ska Sunderby sjukhus i Luleå, som redan tidigare varit världsledande på tekniken, vidareutveckla sitt patientövervakningssystem.

I Region Norrbotten har utrustningen för patientövervakning på Sunderby sjukhus, ända sedan det byggdes för 20 år sedan, levererats av ett tyskt medicinteknikföretag. Samma företag, Dräger, har nu vunnit den nya upphandling som genomförts.

– Upphandlingen möjliggjorde för anbudsgivarna att lämna in alternativa anbud, både på ett helt nytt system och på utveckling av det befintliga med garanti att vi kan fortsätta att använda det patientsäkert under minst tio år framåt, säger upphandlingschef Niklas Ranneberg.

Det resulterade i att Region Norrbotten nu kommer att utveckla den avancerade utrustning som redan finns på plats. Förutom att det är hållbart ur ett miljöperspektiv sparar det många miljoner kronor för regionen och skattebetalarna.

Patientövervakningen är väldigt viktig för vården. Ett exempel på det är när en person får en hjärtinfarkt.

– Då är det av största vikt att snabbt få en diagnos och kunna följa patientens hälsotillstånd, exempelvis se EKG:et i realtid, säger Cecilia Boltemo Nilsson, sjuksköterska på hjärtintensiven vid Sunderby sjukhus.

Tekniken ska vara lätt att använda och kunna användas mellan olika sjukhus. När en patient i Gällivare kopplas upp för att rytmrubbningar i hjärtat ska övervakas kan läkare på de andra sjukhusen hålla koll och snabbt ta beslut om vilka åtgärder som ska sättas in. Patienten kan med andra ord följas från samma ögonblick som hen kommer in på akuten och har fått en monitor inkopplad. Även om patienten förflyttas inom sjukhuset kan övervakningen följas trådlöst utan avbrott.

Fakta: Patientövervakning i Norrbotten

I dag finns det 240 patientövervakningsmonitorer i Norrbotten, varav 160 på Sunderby sjukhus. Utöver det finns det 30 centrala övervakningsenheter, däribland på hjärtintensiven som förutom sina egna vårdsalar också övervakar flera andra vårdenheter på sjukhuset.

Systemet finns även alla sjukhus i regionen och framöver blir det även aktuellt med anslutning av patientmonitorer på flera av hälsocentralerna.

Foto: Jonas Hansson

Namn: Emma Bergström Wuolo