Stödnummer för äldre och riskgrupper

• Publicerad: 2020-05-04

Du är inte ensam, det finns telefonnummer du kan ringa - det är budskapet till äldre och riskgrupper under pandemin. I veckan landar ett utskick från Region Norrbotten, Svenska kyrkan och Länsstyrelsen i brevlådorna hos alla hushåll i Norrbotten.

I utskicket finns telefonnummer i alla kommuner dit äldre och riskgrupper kan ringa för att få hjälp med att handla mat eller hämta ut receptfria mediciner.

- På väldigt kort tid har hela Norrbotten kraftsamlat för att kunna erbjuda det här viktiga stödet till de som inte kan få hjälp av anhöriga, säger Anna-Maria Lundkvist Monroy, projektledare på Länsstyrelsen i Norrbottens län.

Det finns också nummer man kan ringa om man är utsatt för våld, riskerar att skada någon annan eller känner sig ensam.  Svenska kyrkan står för två av numren.

- Det finns ett behov av att motverka ensamheten som kan komma när äldre ska hålla sig hemma. Den här sjukdomen väcker existentiella frågor om livet och döden - det kommer nära när man följer nyheterna och hör om andra som blivit sjuka. Man kan behöva tala med någon om det och mer vardagliga saker, säger Lena Lindström, stiftsdiakon i Luleå stift.

När vardagen ser annorlunda ut under pandemin är det viktigt att försöka göra bra val för sin hälsa. I utskicket finns nio handfasta tips som rör allt från sömn till rörelse och att hålla igång utomhus.

- Skapa dina egna rutiner och håll dig till dem. Det kan vara ett bra stöd för att få en fungerande vardag trots att du kanske har isolerat dig i flera veckor, säger Joanna Hansson, folkhälsostrateg, Region Norrbotten.

Hälsoguiden finns nedladdningsbar på arabiska, somaiska, finska, engelska och samiska på www.norrbotten.se/folkhalsa

Namn: Joanna Hansson
Titel: Strateg, folkhälsocentrum Region Norrbotten