Nytt stipendium ska hjälpa corona-drabbade kulturskapare

• Publicerad: 2020-04-28

Kulturskapare med egna företag drabbas hårt ekonomiskt i corona-pandemins spår. Nu utlyser Region Norrbotten ett särskilt stipendium som ska underlätta och samtidigt skapa möjligheter att använda den här tiden till att utveckla konstnärsskapet.

Arbetsstipendiet är en satsning på totalt 2 miljoner kronor.

– Medlen för den här unika satsningen har frigjorts då många ordinarie satsningar och projekt inte kan genomföras med anledning av corona-pandemin. Vi är glada över att i stället kunna rikta dessa medel på den egna konstnärliga utvecklingen hos de drabbade kulturskaparna. Därmed kan vi bidra till att mildra de negativa effekterna av det stora inkomstbortfall som kultursektorn nu drabbas av, säger Tomas Vedestig, ordförande i Regionala utvecklingsnämnden.

Stipendiet är till för kulturskapare som driver företag inom kulturell och kreativ näring, och ska gå till egen konstnärlig utveckling under 2020. Företagare i Norrbotten med F- eller FA-skattsedel som är professionellt verksamma inom områdena bild och form, dans, slöjd, film, litteratur, teater och musik kan söka. Maxbelopp för stipendiet är 30 000 kronor.

Det går att ansöka under perioden 28 april till 15 maj.

Information och ansökan.

Namn: Tomas Vedestig (SJVP)
Titel: Ordförande för regionala utvecklingsnämnden

Namn: Stina Almkvist