Ny konsultrapport om omställningen

• Publicerad: 2020-08-13

Region Norrbotten genomgår en omställning där målet är ekonomisk hållbarhet och bättre verksamhet för norrbottningarna. Arbetet leds av regiondirektören och ska resultera i att 700 miljoner kronor sparas. Två konsultfirmor har fått i uppdrag att göra omfattande översyner och analyser av verksamheten. Nu är den första konsultrapporten klar.

Det är företaget KPMG som haft i uppdrag att göra översyn och analys av nuvarande lednings- och stabsfunktioner samt övriga stödfunktioner, dess uppdrag, organisation och bemanning. KPMG har också haft i uppdrag att lämna ett konkret förslag på hur funktionerna ska utformas för att få effektivare arbetssätt.

Nu har regiondirektör Anna-Stina Nordmark Nilsson tagit emot KPMG:s rapport.

– Jag har läst rapporten med stort intresse. Den kommer att utgöra en grund för det fortsatta arbetet med att ta fram ett förslag för hur strukturen i Region Norrbotten kommer att se ut i framtiden, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson.

Samtidigt pågår arbete med en översyn och analys nuvarande verksamheter inom respektive sjukhus, dess uppdrag, dess organisation och bemanning. Ernst & Young står för den genomlysningen som kommer att vara klar i början av september.

Omställningen handlar inte bara om att spara pengar utan också om att bli effektivare och att Region Norrbotten ska få en mer sammanhållen organisation.

– Utifrån rapporterna kommer jag ta fram förslag som jag föreslår till regionstyrelsen. I slutändan är det de folkvalda politikerna som fattar beslut om vilka förändringar vi ska genomföra för att bli effektivare.

Regiondirektör Anna-Stina Nordmark Nilsson har lett arbete med organisationsförändringar tidigare. Hon riktar ett tack till alla medarbetare som kommit med förslag på hur Region Norrbotten kan se ut i framtiden.

– Jag har väldigt engagerade medarbetare och jag förstår att många nu är nyfikna på hur det ska bli i slutändan, men vi får inte gå händelserna i förväg. Konsulternas rapport är inte ett fattat beslut utan ett förslag.

Översyn av lednings-, stabs-och stödfunktioner i Region Norrbotten

Appendix