Nu rullar MR-vagnen mot Kiruna

• Publicerad: 2020-01-23

Nu kommer patienter i Kiruna kunna undersökas med MR-kamera. För första gången placeras den mobila MR-vagnen vid Kiruna sjukhus.

Den första patienten i Kiruna tas emot 30 januari. Region Norrbotten räknar med att kunna undersöka ungefär 200 patienter vid det första tillfället som sträcker sig över en knapp vecka.  Senare under året kommer ytterligare patienter att bokas in under flera omgångar.

– Det här är ett viktigt steg mot en mer jämlik vård i Norrbotten. Med mobila lösningar och ny teknik kan vi krympa våra långa avstånd, säger Kenneth Backgård, regionstyrelsens ordförande.

– Vi kan hantera de flesta undersökningarna i den mobila vagnen, men om man exempelvis är i behov av rullstol eller säng går det inte. Likaså om man behöver göra en undersökning som kräver att vi använder kontrastmedel då behöver man besöka en fast MR-kamera, säger Maria Bergkvist, länschef för Bild- och funktionsmedicin inom Region Norrbotten.

De fasta MR-kamerorna finns i Sunderbyn, Piteå och Gällivare.

Vagnen och personalen tillhör det upphandlade företaget Aleris. MR-vagnen cirkulerar mellan Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland. Den ägs och drivs av vårdföretaget Aleris.

Namn: Maria Bergkvist
Titel: Länschef bild- och funktionsmedicin

Namn: Kenneth Backgård
Titel: Regionstyrelsens ordförande (SJVP)