Information från pressträff, 24 juni

• Publicerad: 2020-06-24

Idag, 24 juni, har Region Norrbotten hållit pressträff med anledning av pandemin. På pressträffen informerades om följande punkter.

Bildspel från pressträffen.

• Fram till idag har 64 personer i Norrbotten avlidit med covid-19.
  • Just nu får totalt 24 personer i Norrbotten vård på sjukhus för covid-19. Åtta av dem får intensivvård.
  • Intensivvård är inte bara covid-intensivvård. Tidigare under pandemin var belastningen på den vanliga intensivvården låg. Nu är intensivvården mer belastad.
  • Under midsommar sökte många vård på länets akutmottagningar på grund av olika typer av olyckor. Region Norrbotten vill återigen uppmana alla norrbottningar att undvika onödiga risker som kan leda till att man skadas.
  • Förra veckan togs nästan 3000 prover för att se om personer just nu har covid-19. Strax under 10 procent av dem visade sig ha sjukdomen. Region Norrbotten tycker att det är mycket positivt att norrbottningarna vill testa sig eftersom det kan bromsa smittspridningen när fler vet säkert att de är smittade.
  • Många av proverna som tas för att avgöra om en person är sjuk i covid-19 just nu analyseras av ett labb i Uppsala. Att det är ett långt avstånd mellan Uppsala och Norrbotten påverkar hur lång tid det tar innan patienten får sitt svar. Region Norrbotten arbetar med att korta väntetiden för att få svar.
  • Alla som konstateras ha covid-19 blir kontaktade personligen av vården. De som inte har covid-19 ser sitt provsvar genom att logga in på 1177.se.
    • Avstå från att ringa din hälsocentral och fråga om provet. Vårdens telefonlinjer behöver vara öppna för de som verkligen behöver vård.
  • När de konstaterade fallen delas upp per kommun har Gällivare flest positiva fall. Gällivare ligger över genomsnittet både för Norrbotten och för riket när man tittar på antal konstaterade fall per tusen invånare.
  • På sjukhuset i Gällivare var söktrycket för covid-19 som högst i lördags. Det skapade ett mycket högt tryck på sjukhuset i allmänhet.
    • Alla sjukhus i Norrbotten samarbetar för att klara de situationer som uppstår på bästa sätt.
  • Från Gällivare kommer rapporter om att de som söker vård i stor utsträckning har covid-19. Även andra behöver söka vård och det kan man göra på ett säkert sätt utan att riskera att smittas.
  • Smittspridningen som sker i Gällivare har med mycket stor sannolikhet uppstått i samband med ett repstopp där många människor från Sverige och världen har samlats.
    • För att förhindra smittspridning vid framtida, liknande situationer måste rekommendationer och regler följas både på arbetsplatsen och utanför arbetstid.
    • Region Norrbotten och Smittskydd Norrbotten samverkar med stora företag i länet kring vilka åtgärder som kan vidtas för att inte smitta ska spridas på arbetet i samband med repstopp och andra situationer när många människor samlas.
  • Arbetsgivaren har ett stort ansvar för att skapa förutsättningar för att inte smitta ska spridas. Men ansvaret för att bromsa smittspridningen ligger också på individen. Det du gör spelar stor roll. Samma rekommendationer gäller nu som tidigare:
    • All förkylning ses som covid-19 tills motsatsen bevisats. Har du förkylningssymtom – gå och testa dig.
    • Alla som inte har symtom – håll fysisk och social distansering
    • Fortsätt med god handhygien
    • Undvik att smitta äldre och ni som är äldre – se till att inte smittas
  • I år planerar många att semestra i fjällen. Anpassa din tur efter din egen förmåga och följ de rekommendationer som finns.
  • Fjällsäkerhet - tänk på det här
  • Information från STF
  • Just nu är det mycket varmt och soligt i Norrbotten. Var rädd om dig så att du slipper besöka vården på grund av till exempel uttorkning:
    • Undvik direkt solljus och drick mycket vatten.
    • Använd solskydd och skyddande kläder.
    • Brandrisken är hög i Norrbotten. Avstå från att göra upp eld, för både naturen och din egen och andras skull.

24 juni 2020