Avtal är tecknat för införande av ett nytt digitalt vårdinformationsstöd i Region Norrbotten

• Publicerad: 2020-06-24

I dag har Kenneth Backgård, regionråd och ordförande i regionstyrelsen, undertecknat avtalet som gäller införande av ett nytt vårdinformations-stöd (FVIS), ett grundläggande digitalt stöd för vårdverksamheterna.

Framtidens vårdinformationsstöd, förkortat FVIS, är en helhetslösning som omfattar grundläggande digitalt stöd för vårddokumentation (t ex patientjournaler), vårdadministration och läkemedel. FVIS omfattar även stöd för operationsplanering, anestesi/intensivvård, obstetrik, cytostatika samt drifttjänst, support och underhåll.

– Vi är naturligtvis väldigt glada att vi nu har ett avtal som är tecknat i syfte att skapa ett informationsstöd som gagnar speciellt patienterna och patientsäkerheten. Det är viktig att vi i Norrbotten håller oss i it-utvecklingens framkant, säger regionråd Kenneth Backgård.

En helhetslösning som berör alla

– Framtidens vårdinformationsstöd införs under en fyraårsperiod. Det kommer att medföra – förutom effektiviseringar och förbättringar – att 17 av 21 regioner använder samma system, vilket är ett sätt att samarbeta, säger regionråd Kenneth Backgård.

Det vårdadministrativa systemet VAS, som Region Norrbotten har haft sedan länge, börjar bli föråldrat och behöver bytas ut. Vid regionfullmäktiges sammanträde den 17 juni beslutade fullmäktige att regionen investerar i Framtidens vårdinformationsstöd, FVIS, en investering som omfattar cirka 327 mnkr under införandeåren 2020-2024. I höst inleds arbetet och enligt plan beräknas det nya vårdinformationsstödet vara i drift 2023. Leverantör är Cambio Healthcare Systems.

Namn: Kenneth Backgård
Titel: regionråd, ordförande regionstyrelsen