Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Pressmeddelande

Förstärkt vårdgaranti ger snabbare hjälp

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

  • Publicerad: 2019-02-13
  •  Källa: Region Norrbotten
Stadsviken Den förstärkta vårdgarantin är bra för att öka tillgängligheten vid Stadsvikens hälsocentral, tycker sjuksköterskorna Ida Lindberg och Elin Ellert.

Nu har alla patienter som kontaktar en hälsocentral rätt till en medicinsk bedömning inom tre dagar. Det ingår i den förstärkta vårdgarantin som infördes vid årsskiftet. – Vi förstärker tillgängligheten till fler legitimerade yrkesgrupper, bland annat psykoterapeuter, fysioterapeuter och till specialistsjuksköterskemottagningar, säger Kristina Renkvist, hälsocentralschef på Stadsvikens hälsocentral i Luleå.

Den förstärkta vårdgarantin är en viktig nyhet i arbetet med att förändra och förbättra hälso- och sjukvården. Primärvården är grunden för en god och nära vård eftersom nio av tio patienter tas om hand om där. Bara var tionde patient behöver specialistvård.

Från årsskiftet är vårdgarantins tidsgränser 0–3–90–90 dagar. Det betyder att man som patient ska:

  • Få kontakt med primärvården inom 0 dagar, det vill säga samma dag patienten tar kontakt
  • Få en medicinsk bedömning av legitimerad personal i primärvården inom tre dagar
  • Få ett första besök i den specialiserade vården inom 90 dagar
  • Efter beslut, få en operation eller åtgärd inom den specialiserade vården inom 90 dagar

Förstärkningen av vårdgarantin genomförs för att patienter som vänder sig till primärvården med medicinska behov, som kan tillgodoses av andra yrkesgrupper än läkare, nu kan få snabbare hjälp av annan legitimerad och erfaren personal. Dessa bedömer också vilka sjukvårdsbehov som ingår och ska beredas tid inom garantin.

– Vi ökar tillgängligheten och kortar ledtider tack vare beslutet om den förstärkta vårdgarantin. Hos oss på Stadsviken jobbar vi dessutom hårt för att ständigt kunna ”hålla nollan” och se till att våra patienter får kontakt med oss samma dag via telefon, säger Kristina Renkvist.

Så fördelas besöken inom vården

  • Av över 42 miljoner årliga besök i primärvården i Sverige, är cirka en tredjedel läkarbesök
  • Av drygt 27 miljoner besök hos andra yrkesgrupper än läkare, är hälften besök hos sjuksköterska eller barnmorska, och en tredjedel besök hos fysioterapeuter och arbetsterapeuter
  • Av de resterande besöken görs många hos undersköterskor och psykologer

Källa: Sveriges kommuner och landsting

Läs mer om vårdgarantin.

Högupplöst bild.

Kontaktperson







11 februari 2019
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering