Folktandvården samarbetar med Generation Pep för bättre folkhälsa

• Publicerad: 2019-03-08

Nu tar Folktandvården Sverige ännu ett steg i kampen mot karies. Genom ett samarbete med Generation Pep vill Folktandvården ta hjälp av förskolor och skolor för att visa hur kul det kan vara att borsta tänderna. – Nu hoppas vi att förskolor och skolor tar chansen att använda vår spelapp för att lära barnen hur de håller munnen frisk. Det kommer de att ha nytta av hela livet, säger Gunilla Swanholm, ordförande i Sveriges Folktandvårdsförening.

Kronprinsessparet är initiativtagare till Generation Pep och tillsammans med bland andra Karolinska Institutet och Folkhälsomyndigheten arbetar Generation Pep för att skapa en folkrörelse för en mer jämlik hälsa för barn och unga.

Ett av Folktandvårdens viktigaste uppdrag är att arbeta förebyggande och förhindra sjukdomar i munnen. För att nå ut till fler barn och unga med sitt hälsobudskap har därför Folktandvården Sverige anslutit sig till Generation Pep.

– Vi ser fram emot att vara med i Generation Peps nätverk för att på det sättet försöka nå ut med vårt budskap på ett nytt vis. Förskolor och skolor kan nu via Generation Pep:s verktygslåda ladda ner vår spelapp som heter Rocka Munnen. Med det spelet blir det både spännande och kul att sköta sin munhälsa, säger Gunilla Swanholm.

Många – både barn och föräldrar – upplever att tandborstningen har blivit enklare att genomföra med hjälp av Rocka Munnen. Hittills har appen laddats ner av 85 000 användare och förhoppningen är att ännu fler börjar att använda den.

Om Rocka Munnen

Rocka Munnen har tagits fram av Folktandvården Sverige, ett samverkansforum för landets alla folktandvårdsorganisationer. Appen innehåller ett spelläge och ett konsertläge med video och timer som är med under tandborstningen. Lanserades i maj 2018 och har laddats ner 85 000 gånger.

Om Generation Pep

Kronprinsessparet är initiativtagare till Generation Pep och arbetar tillsammans med ICA Stiftelsen, Ikea, Göteborgs Universitet, Karolinska Institutet, Folkhälsomyndigheten med flera för att engagera hela samhället i att skapa en folkrörelse för en mer jämlik hälsa för barn och unga.

Mer om Generation Pep.

Generation Pep