Både gas och broms i regionstyrelsens plan

• Publicerad: 2019-09-17

Region Norrbotten behöver en stabil verksamhet och ekonomisk grund för att säkra medborgarnas behov. Därför föreslår den politiska majoriteten genomlysning av all verksamhet. Beslut som tidigare har fattats av regionfullmäktige och regionstyrelsen ska genomföras. Vid nästa styrelsemöte tas beslut om regionstyrelsens plan.

Norrbotten är unikt på många sätt. Här finns unik natur, men också långa avstånd. Läget med en större andel äldre befolkning är unikt, inte bara i Sverige utan i världen.

– Det här innebär krav på en nära hälso- och sjukvård på nya sätt. Nu ska vi inleda den resan, säger Kenneth Backgård, regionstyrelsens ordförande.

MR-kamera till Kalix, det är det första tidigare fattade beslutet som majoriteten nu vill verkställa. Även Kiruna ska få en MR-kamera.

– Det kostar att investera i MR-kameror men det kommer att löna sig. Bara i Kalix räknar vi med att minska kostnaderna med 700 000 kr för sjukresor till andra orter som idag kan göra MR-undersökningar, säger Kenneth Backgård.

Exempel på andra fattade beslut som man vill verkställa är ortsplacerade distriktssköterskor och lönesatsningar.

Byggandet av Kiruna nya sjukhus är också något som Region Norrbotten föreslås prioritera.

– Vi ska leda och driva arbetet framåt. Det nya sjukhuset i Kiruna kommer att bidra till ökad kvalitet för de som lever i malmfälten, säger Linda Frohm, regionråd.

Region Norrbotten föreslås också jobba tätare ihop med kommunerna för att erbjuda de mest sjuka nära vård. Den som är multisjuk har många kontakter med vård och omsorg. Genom att samverka och jobba på nytt sätt kan stora vinster göras – både för patienten och samhället.

– Genom att samarbeta med kommunerna kan vi ge en väsentligt bättre vård till mycket lägre kostnader. Det handlar inte bara om att spara pengar utan också om bättre vård och livskvalitet för patienter och närstående, säger Linda Frohm.

När framtida beslut tas kommer jämställdhetsglasögonen användas på ett annat sätt än tidigare. Det kallas att integrera jämställdhetsarbetet och från årsskiftet skall alla beslut som tas i regionen kvalitetssäkras utifrån ett jämställdhetsperspektiv.

Samtidigt som satsningarna genomförs ska också en genomsyn av Region Norrbottens samtliga verksamheter genomföras för att bromsa kostnadsutvecklingen.

– All verksamhet kommer att granskas. Det är ett viktigt steg i att se till att vi har en effektiv verksamhet och att vi når en budget i balans till 2020, säger Kenneth Backgård.

Beslut om regionstyrelsens plan fattas på styrelsemötet 3 oktober.

Så funkar Regionstyrelsens plan

Politikerna i regionfullmäktige beslutar om mål och riktlinjer för regionens verksamhet. Sedan konkretiserar regionstyrelsen målen. I regionstyrelsens plan ger styrelsen uppdrag till regiondirektören att genomföra inriktningar och återkomma med förslag på hur målen ska nås.

Kenneth Backgård

Foto: Anders Alm

Högupplöst bild på Kenneth Backgård.

Linda Frohm

Foto: Anders Alm

Högupplöst bild på Linda Frohm.

Namn: Kenneth Backgård
Titel: Regionstyrelsens ordförande (SJVP)

Namn: Linda Frohm
Titel: Regionråd (M)