Almedalen 2019 - Så kan Norrbotten lösa klimatutmaningen

• Publicerad: 2019-05-09

Grönt flygbränsle, jämställdhet, ett vakande rymdöga för att rädda planeten – och after ski. Norrbotten i Almedalen lyfter i år spetskompetens i en mängd olika områden: Vi vill generera bättre genomslag för våra förutsättningar och perspektiv i nationella beslutsprocesser som är avgörande för länets utveckling, säger Nils-Olov Lindfors (C), regionråd vid Region Norrbotten.

I början av juli samlas återigen Sveriges beslutsfattare, politiker och ledande personer ur näringslivet för den årliga politikerveckan i Visby. Även i år tar Norrbotten plats för att berätta om länets möjligheter att möta vår tids utmaningar. Bland annat deltar Luleå Näringsliv AB, Älvsbyns kommun, Luleå tekniska universitet, Övertorneå kommun, Student Consulting och Länsstyrelsen.

– Målsättningen är att förbättra länets synlighet genom att presentera ett fullspäckat program, med hög nivå, som är angeläget för många, under tre dagar under Almedalsveckan 2019, säger Nils-Olov Lindfors (C), regionråd vid Region Norrbotten.

Att Norrbotten är en plats där innovation och klimatsmarta lösningar föds och utvecklas är ett tema för årets Almedalen. Grönt bränsle till flyget, gruvornas omställning för att möta klimatmålen och nya tekniska lösningar för att via rymden bevaka klimatutvecklingen presenteras och diskuteras under årets politikervecka.

– Självklart lyfter vi de områden där vi ligger i absolut framkant för de frågor som är brännande aktuella inom hållbarhet. Vi har en spännande bredd av lösningar och projekt att prata kring, säger David Sundström, näringslivschef vid Region Norrbotten.

Men bredden i utbudet på Norrbottens scen är stort. Jämställdhet, kultur och cyberteknik ryms också.

– Vi vill erbjuda en möjlighet för länets aktörer att påverka på plats i Almedalen – att göra ett gemensamt påverkansarbete som också stärker relationerna mellan aktörerna. Därför är även våra mingel viktiga aktiviteter för att skapa informella mötesplatser där viktiga kontakter kan knytas. I år är vi glada över att vara unika med att erbjuda en after ski mitt i sommaren, det känns coolt i ordets dubbla bemärkelse, säger Åsa Snällfot, projektledare för Norrbotten i Almedalen.

FAKTA/Norrbotten i Almedalen

Ett enigt Regionutvecklingsutskott beslutade i oktober 2017 att finansiera det tvååriga projektet ”Norrbotten i Almedalen” med 3,1 miljoner kronor, där hälften av summan består av regionala utvecklingsmedel och andra hälften av statliga medel. Projektet syftar till att:

• Region Norrbotten får genomslag för sin påverkan i nationella beslutsprocesser som är avgörande för länets utveckling.
  • Region Norrbotten samlar länets stora aktörer till ett gemensamt påverkansarbete och stärker relationerna mellan aktörerna vilket ger ökad kraft i påverkansarbetet.
  • Region Norrbotten ger stöd till andra aktörer i Norrbotten som vill delta i Almedalen, bland annat genom att tillhandahålla lokal och projektledning.
  • Ett samordnat deltagande ger ett effektivare resursutnyttjande och dessutom kan aktörerna ge draghjälp åt varandra.

Riksdagspartierna är huvudarrangör och Region Gotland står som värd för Almedalsveckan som alltid pågår från söndag vecka 26 till och med söndag vecka 27.

Mer om Norrbotten i Almedalen

Namn: Nils-Olov Lindfors (C)
Titel: Regionråd

Namn: David Sundström