Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Pressmeddelande

AI ska förbättra Folktandvården

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

  • Publicerad: 2019-02-19
  •  Källa: Region Norrbotten

Nu ska det bli lättare och mer smidigt att få tandvård. I Luleå är det snart premiär för ett helt nytt sätt att boka och behandla patienter på. Folktandvården i Luleå är bland de första i Sverige med att införa den nya modellen som kallas Folktandvården Direkt.

Folktandvården Direkt – så kallas den nya klinikmodellen där patienten står i centrum och får tandvård hos både tandläkare och tandhygienist vid ett och samma besök. Modellen bygger på både ett nytt arbetssätt och en artificiell intelligens, AI, som med tiden blir bättre och bättre på att planera verksamheten.

I början bokar man sin tid genom att ringa Folktandvården, men inom kort kommer tidbokningen kunna göras via webben. Som patient bokar man en så kallad slottid, som till exempel kan vara klockan 10–11. Sedan får du ett sms som skickas 30 minuter innan din tid startar. Då får du en tid som är specifik ner på minutnivå. Då har du 30 minuter på dig att färdas till kliniken.

– Det kan stå att din behandling börjar klockan 10.21 och då börjar den exakt då. Det är ingen väntetid efter den tidpunkt som står i sms:et, säger Tomas Josefsson, chef för division Folktandvård.

Först träffar du en tandsköterska som avgör vilken typ av behandling du behöver. Om du sedan får behandling av en tandhygienist men också behöver träffa en tandläkare sitter du kvar i stolen och väntar på att nästa tandläkare ska bli ledig. Därför räcker det med ett besök, även om man behöver åtgärda flera saker.

– Det gör att du bara behöver vara borta från jobbet vid ett tillfälle. Vi ser att det här kan ge stora vinster, för både individen, samhället och miljön, säger Elin Lundgren, verksamhetschef för Folktandvården i Luleå.

Bakom kulisserna på Folktandvården Direkt finns en AI som tillsammans med en människa planerar och styr verksamheten. Tandvårdspersonalen ser på skärmar i vilka rum det finns patienter som behöver hjälp.

– Om jag som tandläkare är klar med en behandling tittar jag på skärmen och ser vilket rum jag ska gå till, säger Elin Lundgren.

I det nya systemet är inte patienten knuten till en specifik tandläkare utan vem man träffas avgörs av vilken tandläkare som är ledig och vilket tandvårdsbehov man har. Men parallellt med Folktandvården Direkt kommer även det vanliga systemet som vi har idag att finnas kvar. Där kommer man bland annat behandla barn och personer med stora tandvårdsbehov.

Folktandvården direkt är baserat på lång erfarenhet från Finland där man har arbetat med modellen i ungefär tio år. I Helsingfors har en ny sorts turism uppstått där folk från hela landet reser till huvudstaden över helgen och passar på att gå till tandläkaren. På Folktandvården Direkts första klinik kommer det att krävas att patienten är hemmahörande i Luleå.

– Vi är inte redo för att ta emot patienter från hela Norrbotten eller andra län. Däremot är målet att införa Folktandvården Direkt på fler platser. Vi ser också att det här systemet kan innebära möjligheter för hela vården i Norrbotten där vi i framtiden behöver möta norrbottningarna på ett nytt sätt, säger Tomas Josefsson.

Kontaktperson

Namn: Tomas Josefsson
Titel: chef division Folktandvård
Telefonnummer: 070-315 10 16

Namn: Elin Lundgren
Titel: Verksamhetschef, Folktandvården Luleå
Telefonnummer: 070-637 71 23



18 februari 2019
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering