Norrbottens digitalisering stärks

• Publicerad: 2018-07-12

Regeringen har idag fattat beslut som kommer att stärka Norrbottens arbete med digitalisering. Ett nätverk med regionala koordinatorer ska skapas över hela landet.

– Regeringens satsning är viktig för Norrbotten. Den ger oss förutsättningar att som regionalt utvecklingsansvarig stötta näringslivets digitalisering. Förra året gjordes en kartläggning av näringslivets attityder, beteenden och intentioner avseende digitalisering och den visar att kunskapen och digitalisering i det norrbottniska näringslivet är svag, säger Agneta Granström, regionråd.

Eftersom Region Norrbotten är regionalt utvecklingsansvarig får regionen i uppdrag att inrätta och upprätthålla en funktion som regional digitaliseringskoordinator under perioden 2018–2020. Digitaliseringskoordinatorn ska ha i uppgift att bidra till samordning och samverkan mellan relevanta aktörer för att främja och tillvarata digitaliseringen i det regionala tillväxtarbetet.

Många i Norrbotten ser potential med digitalisering och tänker sig investeringar för att öka digitaliseringen men menar också att det saknas kunskap och kompetens inom området. Många företagsledare tror att kommande generationsväxlingar förmodligen kommer att förändra digitaliseringen i just dessa verksamheter.

– Min förhoppning är att vi genom denna satsning kan stötta och påskynda digitaliseringen i det norrbottniska näringslivet. Satsningen gör det också möjligt att stärka digitaliseringen kring landsbygdsutvecklingen där vi redan idag jobbar med ökad service genom digitalisering, säger Agneta Granström.

Satsningen är ett led i regeringens digitaliseringsstrategi som ska bidra till konkurrenskraft, full sysselsättning samt ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar utveckling.

För ändamålet beviljar regeringen 2018 högst 0,5 miljoner kronor per regionalt utvecklingsansvarig aktör. För år 2019–2020 beviljar regeringen 1 miljon kronor per aktör och år, under förutsättning att riksdagen fattar nödvändiga beslut om budgetpropositionen.

Regeringen har också beslutat att ge Tillväxtverket i uppdrag att administrera ett nationellt sekretariat som ska stötta de regionala digitaliseringskoordinatorerna. Det nya sekretariatet ska också följa upp de regionala digitaliseringskoordinatorernas verksamhet.

Rapporten Digitalisering och näringslivet

Regeringens pressmeddelande