Mer pengar till primärvården

• Publicerad: 2018-10-23

Nu har Regionstyrelsen fastslagit hur mycket pengar som ska läggas på primärvård under nästa år. Totalt ökas vårdvalsramen med 47,4 miljoner kronor. Det görs för att norrbottningar ska ha tillgång till primärvård av hög kvalitet i hela länet.

Under 2019 kommer vårdvalsramen vara drygt 1104 miljoner kronor. Att Region Norrbotten väljer att lägga mer pengar på primärvård beror dels på ökad befolkning, indexuppräkning och att det skett förändringar kring vilka kostnader för läkemedel som primärvården kommer att ansvara för.

Drygt 14 miljoner kronor går till satsningar på avgiftsfritt pneumokockvaccin för riskgruppen 65+ år, avgiftsfrihet på inkontinenshjälpmedel, att befolkningen blir äldre och att primärvården fått ett ökat ansvar för att samordna och planera vård.

– Det här är viktiga resurser för hälsocentralerna som både ska arbeta preventivt med vaccinationer för att minska risken för att man blir sjuk och behöver sjukhusvården samtidigt som de också tar ansvar för att samordna och planera vården tillsammans med kommunernas hemsjukvård efter sjukhusvistelse, säger Glenn Berggård, regionstyrelsens ordförande.

Inför 2020 kommer regiondirektören att göra en översyn av ersättningsmodellen för Vårdvalet. Sist omfattande förändringar genomfördes var 2013.

Mer om kraven på vårdleverantörerna

Det är i Beställning Primärvård som Region Norrbotten reglerar de krav som ställs på leverantörer som ska verka i Norrbotten. Primärvårdsuppdrag och vårdvalsersättning beskrivs i Beställning Primärvård som har sin utgångspunkt i Regionstyrelsens plan 2019-2021.

Namn: Glenn Berggård
Titel: Regionstyrelsens ordförande