Idag invigs temaåret Kulturarv 2019

• Publicerad: 2018-12-05
Kulturarvsinvigning Kristina Nilsson, kulturchef vid Region Norrbotten Kulturarv_Kicki (2,06 MB)

I Kirunas nya stadshus – Kristallen är det idag full aktivitet. Temaåret Kulturarv 2019 invigs med ett fullspäckat program med olika talare och musikframträdanden.

- Kulturarv är det som tidigare generationer har skapat och som vi i dag tolkar och för fram i framtiden. Den finns i vår vardag och är både immateriellt och materiellt, säger Kristina Nilsson, kulturchef på Region Norrbotten. Temaåret Kulturarv 2019 ska främja tillgängligt kulturarv. Vi ska öka stoltheten för vårt vackra och kulturrika län, upptäcka det som ligger runt knuten och se den mångfald som funnits och finns här.

Musik på samiska
Invigningen startade med ett musikframträdande av Hanna Nutti som framträdde med egenskrivna låtar, men även med den välkända låten av Åsa Jinder, Av längtan till dig, som hon översatt till samiska. Det följde med talare från bland annat Kiruna kommun, Norrbottens museum och Länsstyrelsen. Under kvällen kommer ett 40-tal barn och unga från Kulturskolan i Kiruna att framträda med sång och en guidad visning av Konstmuseet i Norr kommer hållas.

Kulturarvsinvigning
Bild: Ungdomsabassadörer, Sara-Elvira Kuhmunen och Linnea Huhta.

Ungdomsambassadörer
- Vi representerar två av Sveriges fem nationella minoriteter. Olikheterna stärker oss och kan hjälpa oss förstå oss själva och andra. Vi måste omfamna våra olikheter i nuet. Vi ska känna oss delaktiga och förstå vår historia, säger Linnea Huhta.

Två ungdomsambassadörer, Sara-Elvira Kuhmunen och Linnea Huhta, berättade om en resa till Rumänen som de gjorde under sommaren med AER Summer Academy 2018. Där fick de möjlighet att berättade om sin kultur i Norrbotten och fick även kunskapsutbyte med andra minoriteter.

- Under de fem dagarna i Rumäninen fick vi uppleva olika kulturarv och intryck som vi kan använda här hemma. Vistelsen i Rumänien har gjort att vi har kunnat expandera våra nätverk över olika länder, säger Sara-Elvira Kuhmunen.

Kulturarv är viktigare än någonsin
- Vi från hembygdsförbundet tycker det är viktigt att det kommer ett kulturarvsår till Norrbotten. Under 2019 har vi som mål att nå ut till ännu fler människor med frågor om kulturarvet, säger Karl Petersen, ordförande för Norrbottens hembygdsförbund.

Hembygdsrörelsen är till för alla och är en öppen organisation.

- Frågorna om kulturarvet är viktigare än någonsin, vi lever i en tid där det runt om i världen pågår något som är oroande och det byggs murar, säger Karl Petersen.

Temaår
Kulturarv 2019 ska bidra till att främja kulturarvets roll i Norrbotten och öka både kännedom och kunskap. Det bygger på att olika föreningar, företag, museer med mera anordnar aktiviteter inom kulturarvsområdet. Företag, föreningar och organisationer kan söka projektstöd för att anordna aktiviter och evenemang från Region Norrbottens kulturenhet.

- Här med förklarar jag Kulturarvsåret 2019 invigt, eller kanske snarare att ”avstampet” är stampat,  säger Kristina Nilsson och stampar med foten på golvet i det nya stadshuset i Kiruna.

www.norrbotten.se/kulturarv2019

Under 2019 samlas alla aktiviter och evenemang i Kulturarvskalendern på www.norrbotten.se/kulturarv2019 Den lanseras inom kort!

Namn: Kristina Nilsson
Titel: Kulturchef