55,3 miljoner kronor för att utveckla Norrbotten

• Publicerad: 2018-09-25

Idag beslutade ett enhälligt regionutvecklingsutskott att satsa 55,3 miljoner kronor för att utveckla konkurrens- och innovationskraften i norrbottniska företag och verksamheter. Flera av satsningarna stärker Norrbotten som testregion inom områdena 5G, rymden, elintensiva tjänster som datacenter och bioindustri.

Satsningen på Piteå hamn med 5 miljoner kronor kommer resultera i fler sjötransporter och minskade vägtransporter. Satsningen bidrar till det nationella klimatmålet att minska växthusgasutsläppen från transporter ska med 70 procent till 2030. Projektets totala budget är 70 miljoner.

4,2 miljoner kronor går till kommunerna för att stärka deras arbete att öka medborgarnas digitala kompetens och förståelse för samhällets digitala förändring. Behovet av digitala tjänster för offentlig- och kommersiell service är stort i Norrbotten till följd av geografin och demografin.

- Utvecklings- och innovationsgraden är hög i Norrbotten. Det ser vi på de initiativ som söker medfinansiering från regionen, säger Anna Lindberg, regional utvecklingsdirektör. Tillsammans bidrar de till att stärka länets konkurrenskraft och att göra Norrbotten attraktivt att bo, leva och verka i.

15 projekt beviljades medfinansieras med 55,3 miljoner kronor av regionen. Tillsammans med andra finansieringskällor ger det en total summa på 304,2 miljoner kronor till utveckling i Norrbotten, det innebär att de satsade medlen växlas upp 5,5 gånger.

Projekten är:

• Krenova Arctic Design of Sweden
  • Wireless Innovation Arena
  • Näringslivsutveckling i Arjeplog och Arvidsjaur
  • Go Cloud – för att stärka innovationskraften i hela regionen
  • Konkurrenskraft 2030 – affärsstrategisk dialog för ökad energieffektivitet i mindre SMF
  • Digitala dimensioner – utveckling av platser, kultur och upplevelser genom platsinnovation, digitalisering och gamification
  • Bothnia BioIndustries Network – steg 2
  • VKV – vilja, kunna, växa
  • RIT 2021 – rymd, innovation, tillväxt
  • Samverkansstruktur för innovation och regional tillväxt, SIRT
  • Internationella investeringar och etableringar till Norrbotten