Så syns Norrbotten i Almedalen

• Publicerad: 2017-06-09

Region Norrbotten deltar i år vid Almedalsveckan tillsammans med fler andra aktörer från Norrbotten. Frågor i fokus är e-hälsa och infrastruktur.

Genom att vara med i Almedalsveckan vill Norrbotten sätta regionala frågor av betydelse på den nationella dagordningen. Det handlar också om att öka synligheten för Norrbotten bland nationella beslutsfattare.

Region Norrbotten fokuserar på att synliggöra Norrbottens position som föregångslän inom e-hälsa. Det sker i form av ett eget seminarium 4 juli.

- Det är viktigt att vi är med i Almedalen eftersom resten av Sverige har mycket att lära både av och om Norrbotten. Inom e-hälsa har vi ett stort behov av att hitta lösningar för ett aktivt och hälsosamt åldrande och där har vi redan visat att vi har höga ambitioner. Almedalen kan koppla ihop oss med andra som ligger i framkant i det här otroligt viktiga området, säger Agneta Granström, regionråd (MP).

Satsningar på god trafikinfrastruktur är avgörande för Norrbottens utveckling. Därför deltar Region Norrbotten, genom regionstyrelsens ordförande Maria Stenberg (S), i flera aktiviteter som vill visa behovet av infrastruktursatsningar i norra Sverige. Det sker genom samarbetet Botniska korridoren som bland annat innefattar Norrbotniabanans påverkansgrupp.

– Almedalen är en av flera arenor där vi kan påverka omgivningens bild av Norrbotten men också visa på goda exempel och lyfta fram våra behov och utmaningar, säger Maria Stenberg.

Vid årsskiftet fick Region Norrbotten av riksdagen ansvar för den regionala utvecklingen och är på ett annat sätt erkända av den nationella nivån som en viktig samtals- och samarbetspartner.

– Genom att ha en dialog med nationella företrädare är jag övertygad om att vi kan skapa förutsättningar för ett växande Norrbotten och bygga ett bättre samhälle, säger Maria Stenberg.

Deltagare från Region Norrbotten finns också med i andra paneler och seminarier för att framföra Norrbottens perspektiv. Bland övriga Norrbottensaktörer på plats märks IT Norrbotten, LTU och LTU Business, LKAB, Regionalt försvarsforum, Luleå Hamn samt Luleå och Bodens kommun.

Ta del av Norrbottens aktiviteter på plats

Region Norrbotten webbsänder seminariet E-hälsa - en drivkraft för framtidens Norrbotten 4 juli kl 11.30. Länk till sändningen kommer att finnas på norrbotten.se. En stor del av det övriga Almedalsprogrammet webbsänds också och går att nå via http://www.almedalsveckan.info.

Almedalen en plats för att debattera samhällsfrågor

Almedalsveckan anordnas 2-9 juli. Alla som vill diskutera en aktuell samhällsfråga och uppfyller kriterierna för att ingå i det officiella programmet får delta som arrangör. I stora drag är det politiker, statliga myndigheter, kommuner, landsting, organisationer, företag, företagsledare, massmedia/journalister, lobbyister, kommunikationskonsulter (PR och reklam), samhällsintresserade medborgare samt kommersiella aktörer. Riksdagspartierna är huvudarrangör och Region Gotland är värd.

Under Almedalsveckan 2016 genomfördes 3 795 seminarier och andra arrangemang. Cirka 650 journalister var ackrediterade. Uppskattad mängd deltagare var 40 000 personer.

Namn: Maria Stenberg
Titel: Regionstyrelsens ordförande

Namn: Agneta Granström
Titel: Regionråd