Region Norrbotten får ny utvecklingsdirektör

• Publicerad: 2017-08-17

Lisbeth Löpare-Johansson har utsetts till ny utvecklingsdirektör i Region Norrbotten. Hon har lång erfarenhet av strategiskt utvecklingsarbete på såväl lokal som nationell och internationell nivå och kommer närmast från tjänsten som vårdstrategisk chef på Vårdförbundet i Stockholm där hon tidigare också varit vice förbundsordförande.

– Med sina värdefulla kunskaper inom de områden som har avgörande betydelse för att klara framtidens vård, kommer Lisbeth att kunna bidra till ett strategiskt kraftfullt och samtidigt verksamhetsnära utvecklingsarbete i regionen, säger regiondirektör Veronika Sundström.

Lisbeth Löpare-Johansson har tidigare även arbetat som kvalitets- och utvecklingschef samt primärvårdschef på Hermelinen Hälsovård AB/Sensia. Hon har även haft flera nationella uppdrag och varit sakkunnig i statliga utredningar som bland annat "Effektiv vård" som analyserade hur sjukvården kan använda professionernas resurser mer effektivt. Lisbeth Löpare-Johansson har också varit ledamot i Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd och i rådet för tjänsteinnovation och design inom vård och omsorg.

Lisbeth Löpare-Johansson

– Jag är väldigt glad över att få förtroendet att vara med och bidra i arbetet med att utveckla hälso- och sjukvården i regionen och ser fram emot att få sätta mig in i de spännande utvecklingsarbeten som pågår samt lära känna medarbetarna och organisationen.

Lisbeth Löpare-Johansson tillträder tjänsten som utvecklingsdirektör den 1 oktober.

Namn: Veronika Sundström
Titel: Regiondirektör