Maria Stenberg är ny ordförande för Strukturfondspartnerskapet

• Publicerad: 2017-03-30
Maria Stenberg, landstingsråd (s), Norrbottens läns landsting Regionstyrelsens ordförande Maria Stenberg (s) maria_stenberg_region (14,95 KB)

Regionråd Maria Stenberg (s) tar över som ordförande för Strukturfondspartnerskapet i Övre Norrland efter landshövding Sven-Erik Österberg.

Bytet av ordförande sker som följd av att det regionala utvecklingsansvaret har flyttat från Länsstyrelsen i Norrbottens län till Region Norrbotten. Strukturfondspartnerskapet för Övre Norrland är ett av åtta strukturfondspartnerskap i Sverige som har till uppgift att prioritera bland godkända ansökningar till EU:s regionala strukturfondsprogram i Övre Norrland (regionalfonden och socialfonden).

- Det är ett uppdrag som känns hedrande och att få fortsätta arbetet för ett växande Norrbotten känns väldigt bra, det är ett viktigt arbete för länet, säger Maria Stenberg.

Strukturfondspartnerskapet i Övre Norrland består av Norrbottens- och Västerbottens län och gäller under perioden 2014-2020. Tillväxtverket är förvaltande myndighet för regionalfonden och ESF-rådet för socialfonden. Strukturfondsprogrammen gäller under perioden 2014-2020.

Namn: Maria Stenberg
Titel: Regionstyrelsens ordförande