Idéeventet Passionista utgår från unga kvinnors passion

• Publicerad: 2017-03-30

Kvinnor och män ska ha samma möjligheter att forma framtidens Norrbotten. Därför anordnas den 8 april idéeventet Passionista, där tjejer mellan 14-19 år får chansen att förverkliga sina drömmar och ta fram nya företagsidéer och innovationer utifrån sina intressen.

Den regionala satsningen Passionista lanseras av en rad aktörer i Norrbotten i samarbete med Vinnova. Bakgrunden är att IT-området behöver bli mer jämställt och att fler kvinnor behöver delta i utvecklingen av digitaliseringen och dess möjligheter.

Den 8 april manifesteras satsningen på idégenereringseventet Passionista på Vetenskapens Hus i Luleå. Då kommer deltagarna tillsammans att arbeta i workshops och få inspel från etablerade entreprenörer med målet att utveckla förslag på utbildningar, yrkesområden mm. Det kan handla om innovationer och lösningar inom teknik och digitalisering, eller inom andra områden som dessa unga kvinnor själva definierar som viktiga för framtiden.

- Enligt vår definition är en Passionista en ung kvinna med tydliga mål, en tjej som lever ut sina drömmar och helhjärtat satsar på sina idéer för att kunna leva på det hon är intresserad av och brinner för. Det är sådana individer som framtidens arbetsmarknad kommer att efterfråga, säger Hanna Weinmar, projektledare.

Enligt Paul Collard på Creativity Culture and Education är sextio procent av morgondagens jobb inte uppfunna ännu. Både i Norrbotten och internationellt finns många exempel på nya kreativa företag och branscher, och det är förmodligen bara början.

- Förmåga att hitta nya, innovativa affärsmöjligheter är avgörande för vårt läns framtid. Men avgörande är också att vi lyckas skapa ett jämställt län med lika stora möjligheter för alla att förverkliga sig själv, säger Anna Lindberg, regional utvecklingsdirektör i Region Norrbotten.

Bakom Passionista står Region Norrbotten (projektägare), Sigmar Metodbyrå (projektledare) och ytterligare partners LTU, LTU Business, Almi Företagspartner Nord, Parnes Labs, Agneta Labs och Ung Företagsamhet.

- Det känns otroligt roligt att Norrbottens unga kvinnor erbjuds möjlighet att delta i Passionista-eventet i Luleå. Det är precis de här förmågorna vi vill utveckla inom Ung Företagsamhet: Man lär sig att se möjligheter, göra någonting av dem men framförallt att bli företagsam och våga satsa på sina drömmar, säger Josefin Wäppling Bernárdzon regionchef, Ung Företagsamhet i Norrbotten.

Mer information på www.passionista.nu. Anmälan är öppen till den 2 april.

Namn: Greta Isaksson
Titel: Strateg