Folktandvården vill ta större hälsoansvar

• Publicerad: 2017-09-08

Under tre dagar i Högbo, Gästrikland, träffas de högsta cheferna inom Folktandvården i landets alla landsting och regioner för att ta fram en gemensam strategi för att bli en starkare hälsoaktör.

Bent Petersen, ordförande i Sveriges Folktandvårdsförening, konstaterar:

- Vi finns till för våra patienter. Och när det gäller till exempel barn är vi de som träffar barnen oftast. Det bör samhället kunna dra nytta av. Vi har mycket att tillföra hälsovården, inte minst när det gäller förebyggande faktorer. Folktandvården har en lång historia av att arbeta förebyggande med väldigt goda resultat och vill nu ta ett steg till och vara en viktig partner till hela hälso- och sjukvården.

Marianne Forsell, vd för Folktandvården Gävleborg som står som värd för dagarna, pekar på den växande gruppen äldre.

- Vi har nu för första gången en äldregrupp som har nästan alla sina tänder kvar. Något som förstås är bra. Men om vi inte kan upprätthålla en god munhälsa hos denna grupp kan tänderna ge upphov till infektioner och därmed ett försämrat allmäntillstånd. Det är av största vikt att vi kan samarbeta med kommunerna i denna fråga, ett arbete som har påbörjats i Region Gävleborg och är på god väg i många andra regioner och landsting.

En annan aktuell fråga som Sveriges Folktandvårdsförening jobbar med är bemanning. I stort sett över hela landet är det brist på tandläkare, tandhygienister och tandsköterskor.

Namn: Tomas Josefsson
Titel: Divisionschef