En ny näring växer fram i Norrbotten

• Publicerad: 2017-05-31

Idag och imorgon träffas 150 deltagare från hela landet på Acusticum i Piteå för att lära mer om hur de kulturella och kreativa näringarna utvecklas och driver på digitaliseringen i Sverige och Norrbotten.

Region Norrbotten vill genom arrangemanget bidra till en förnyelse av Norrbottens näringsliv med fler kreativa och kulturella företag som kan expandera sin verksamhet med nya produkter, tjänster och processer.

– Det är viktigt att främja ett breddat näringsliv och synliggöra de nya näringarna som är så viktiga för Norrbottens och Sveriges utveckling. säger Regionrådet Maria Stenberg.

Konferensen innehåller intressanta föreläsningar, spännande utställningar och konkreta exempel på företag och verksamheter som utvecklas i Norrbotten inom de kulturella och kreativa näringarna.

Darja Isaksson, entreprenör, digital föregångare och medlem av regeringens innovationsråd inleder konferensen med en föreläsning om digitaliseringens möjligheter, om hur nya jobb uppstår, hur branscher förändras och hur andra typer av innovationer än de traditionella utvecklas.

Konferensen är en fortsättning på tidigare års uppskattade nationella temakonferenser om kulturella och kreativa näringar.  Detta årliga kunskaps- och nätverkstillfälle, med start 2014, har tidigare genomförts i Malmö, Borås och Kalmar.

I år har Tillväxtverket valt att lägga den nationella konferensen i Norrbotten.

– Tillväxtverket ser att det finns ett offensivt strategiskt arbete kring kulturella och kreativa företag i Norrbotten med flera konkreta utvecklingsexempel som både andra regioner och nationella aktörer kan lära sig mycket av, säger Klas Rabe, ansvarig för kulturella och kreativa näringar på Tillväxtverket.

Konferensen livestreamas på Tillväxtverkets hemsida.

Mer om Digitaliseringens möjligheter

Namn: Klas Rabe