Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Vanliga frågor

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om Digitalen.

Varför måste jag svara på så många frågor?

Precis som vid ett vanligt besök behöver vi få grundlig information om hur du mår för att kunna göra rätt bedömning av ditt hälsotillstånd. Du kommer att få de frågor som är relevanta för dina besvär.

Ibland kan du även behöva skicka in bilder för att ge mer underlag för oss att bedöma. De svar du ger kommer att ligga till grund för vår bedömning.

När passar det inte att vända sig till Digitalen?

Om det gäller sjukskrivning kan de vara bättre att ta kontakt direkt med din hälsocentral. Om du vill  förnya recept gör du det enklast genom att logga in på 1177.se. Har du en bokat tid som du vill avboka behöver du kontakta din hälsocentral.

Varför måste jag logga in med BankID?

Vi vill att det ska vara säkert för dig som patient och är aktsamma om din integritet, därför är det viktigt att vi kan identifiera dig. Det säkraste sättet att göra det är genom att logga in med ditt BankID.

Hur gör jag för att få ett BankID?

Du beställer BankID från din bank.

Vem får jag hjälp av?

Till en början sjuksköterska och läkare.

Hur fungerar det om jag behöver lämna prover?

Om dina besvär kräver provtagning, så hjälper vi dig vidare.

Kan jag fått ett recept utskrivet genom Digitalen?

Om läkaren bedömer att du är i behov av receptbelagd medicin kommer du att få det utskrivet på samma sätt som när du träffar din läkare på hälsocentralen. Vi följer Läkemedelverkets riktlinjer och anvisningar för förskrivning av recept.

Vill du förnya ditt recept, så loggar du in på 1177.se.

Måste jag kunna svenska för att söka vård via Digitalen?

Våra frågeformulär finns i dag endast på svenska, men i chatten kan du använda engelska om det är lättare för dig.

Kan jag besöka Digitalen från utlandet?

Det går bra om du har tillgång till BankID och internet.

26 februari 2020
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering