Det ska vara enkelt att söka vård. Vi hjälper dig när du vill, där du är. Du kan påbörja ditt besök och ge svar på de förberedande frågorna när som helst under dygnets alla timmar.
Digitalen i Norrbotten
Var du än bor i Norrbotten kan du ta kontakt med Digitalen. Vissa hälsocentraler har egen bemanning. Där kan du logga in direkt till din hälsocentral.
Logga in på Digitalen
Digitalen på din hälsocentral
Nedanstående hälsocentraler har egen bemanning för Digitalen och öppet vardagar 7.30-16.00. Här kan du komma i kontakt med din hälsocentral.
Logga in på Kalix hälsocentral
Logga in på Pajala hälsocentral
Logga in på Sandens hälsocentral
Logga in på Örnäsets hälsocentral
Så här går det till

1. Vad vill du ha hjälp med?
Först får du beskriva dina besvär, sedan kommer du få svara på några frågor. Det tar bara några minuter.

2. Vi kontaktar dig
Vid behov får du chatta med en sjuksköterska. Vi läser igenom dina svar och sedan skickar vi ett sms när det är din tur.

3. Chatta
I vårdchatten får du medicinsk bedömning, råd och hjälp av sjuksköterska, läkare eller vårdpersonal med kompetens inom psykisk hälsa. Flera besökare tas om hand samtidigt så det kan dröja mellan meddelanden.

4. Mer hjälp på din hälsocentral
Om du behöver ta prover eller en fysisk undersökning hjälper vi dig vidare till din hälsocentral.
Vad krävs för att ta kontakt?
Du behöver BankID, svenskt personnummer och en internetuppkopplad mobil, surfplatta eller dator. Du kan söka vård för dig själv eller för ditt barn från 6 månader och uppåt.
För att använda Digitalen behöver du webbläsaren Safari för iPhone och Chrome för Android eller dator. Uppdaterade versioner av webbläsare och operativsystem är att rekommendera.
Har du problem att använda tjänsten så kan du alltid ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. Vid livshotande tillstånd ring 112.
Vad kostar det?
Det är gratis att chatta med oss. Om du är i behov av ett besök på hälsocentralen hjälper vi dig vidare, då kostar det som ett vanligt patientbesök. Frikort gäller.
När kan jag kontakta Digitalen?
Du kan påbörja ditt besök och ge svar på de förberedande frågorna när som helst under dygnets alla timmar. Tjänsten är bemannad vardagar 8.00-21.00 och helger 8.00-16.00 och vi svarar dig så snart vi kan under dessa tider.
Vid inloggning till till Digitalen direkt på din hälsocentral är tjänsten bemannad 8.00-16.00 vardagar.
Besök prioriteras efter hur allvarliga dina besvär bedöms vara och din köplats kan därför komma att ändras. Om du blir sämre medan du väntar så rekommenderar vi dig att ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. Vid livshotande tillstånd ring 112.
Vad kan jag få hjälp med?
Vi kan hjälpa dig med det allra mesta. Behöver du träffa oss fysiskt så hjälper vi dig i första hand vidare till den hälsocentral där du är listad i Region Norrbotten.
Varför är inte Digitalen en app?
Mobilanpassad webb är ofta mer flexibel än appar som kräver nedladdning och uppdatering. Spara länken till digitalen på hemskärmen så blir det i stort sett samma funktionalitet som en app.
Du kan också ladda ned appen för 1177 Vårdguiden och spara sidan för Digitalen på 1177.se som favorit i den.
Har du tekniska problem med tjänsten?
Mejla till: digitalen@norrbotten.se
Inkomna mejl tas om hand vardagar 8.00 - 17.00
Mejla inte personliga uppgifter eller frågor om vård utan endast sådant som gäller själva tjänsten.