Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Yttrande över slutbetänkandet – Fråga patienten! Nya perspektiv i klagomål och tillsyn

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

Landstinget har yttrat sig över Socialdepartementets slutbetänkande.

Klagomålutredningens uppdrag är att ge förslag på hur hanteringen av klagomål mot hälso- och sjukvården kan bli bättre. En förändrad och tydlig ansvarsfördelning, förändrad resursfördelning och en kulturförändring är nödvändigt för ett bra klagomålssystem, enligt betänkandet.

Landstinget ser det som positivt att patientens ställning stärks och att patienternas synpunkter, erfarenheter och klagomål används i utvecklingen av hälso- och sjukvård. Verksamheten arbetar redan idag med att ta emot och bemöta klagomål och synpunkter, men att förändra kultur och värderingar tar tid. Landstinget stöder utredningens bedömning att det nya klagomålssystemet bör utvärderas och följas upp.

Landstingsstyrelsen beslutade lägga yttrandet till handlingarna.

Fråga patienten! Nya perspektiv i klagomål och tillsyn

Innehållsförteckning för beslut i korthet 27 april 2016

26 april 2016
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering