”Norrbotten blir en frontrunner för framtidens järn- och stålproduktion”

• Publicerad: 2020-11-23

”Region Norrbotten ser med enorm glädje på LKAB:s storsatsning i vätgasbaserad teknik för framställning av järnmalm. Vi blir en frontrunner som lägger grunden för framtidens järn- och stålproduktion”, säger regionråd Nils-Olov Lindfors.

LKAB har i dag presenterat det som beskrivs som den största industriinvesteringen någonsin i Sverige. Det handlar om koldioxidfri produktion av järnsvamp istället för järnmalmspellets. Det rör sig om en investering på uppåt 400 miljarder kronor under 20 års tid. Det beräknas generera 2-3000 nya jobb i Norrbotten. Fullt genomförd kommer det enlig LKAB dessutom att årligen minska koldioxidutsläppen hos deras kunder världen över med 35 miljoner ton.

Regionråd Nils-Olov Lindfors har fått LKAB:s nya affärsstrategi beskriven i förväg och menar att den ligger helt i linje med EU:s satsning på den gröna omställningen.

– Att Norrbotten går före med den vätgasbaserade tekniken är något hela världen kommer att dra nytta av. Vi blir en frontrunner när det gäller att bygga vätgasekonomin, en förebild när det gäller goda exempel på omställning

Nils-Olov Lindfors menar att LKAB:s satsning tillsammans med det tidigare lanserade Hybritsprojektet (där SSAB, LKAB och Vattenfall utvecklar världens första fossilfria teknik för ståltillverkning) kommer att fungera som ett draglok för många andra etableringar i länet och kanske även övriga landet.

– Det kommer också att generera många nya arbetstillfällen. Speciellt roligt är det att det satsas så mycket i Malmfälten., säger han och avslutar:

– Tidigare i år tog vi fram en egen elnätsanalys i Norrbotten. Att vi gjorde det känns än viktigare i dag i och med att LKAB:s nya satsning 2060 kommer att generera ett behov av halva Sveriges nuvarande elproduktion. Det rör sig om gigantiska volymer och det är viktigt i planeringen av Sveriges framtida elförsörjning.

Namn: Nils-Olov Lindfors
Titel: Regionråd (C)