Frågor och svar om sjukresor
Kontaktperson
,
Telefon:
E-post:
Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi får om sjukresor. Kanske du kan få svar på din fråga här?
1. Var beställer jag en sjukresa?
Svar: Beställningscentralen på telefon 020-960096.
2. Vart ska jag skicka in min ansökan om resebidrag?
Svar: Patientkontoret/Sjukresor, Box 506, 961 28 Boden.
3. När utbetalas sjukresebidraget?
Svar: Den 23:e varje månad skickas resebidragsutbetalningen till Swedbank. Därefter tar det cirka en vecka innan pengarna betalas ut. Om din kontouppgift redan finns hos banken så går bidraget per automatik direkt in på det kontot. Om inte så utbetalas bidraget via utbetalningscheck.
4. Vården hade inte informerat mig om inställt besök så jag åkte till vårdinrättningen i onödan. Hur och var får jag tillbaka mina reseutlägg?
Svar: Kontakta ansvarig klinik för ersättning. Skicka inte in en vanlig sjukresebidragsansökan.
5. Varför får jag ett utbetalningskort fast jag skrivit mitt kontonummer på ansökningsblanketten?
Svar: Är du kund i annan bank och aldrig tidigare fått utbetalningar via Swedbank kommer resebidraget att ersättas via utbetalningscheck. Önskar du i stället få resebidraget direkt på ditt konto i fortsättningen kan du kontakta Swedbank och ange kontonumret till din bank. Du kan även besöka Swedbanks hemsida och lägga in dig i kontoregistret.