Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Mobilräddarna - Frågor och svar

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

På den här sidan samlar vi vanliga frågor om Mobilräddarna.

Vanliga frågor?

Fråga:
Jag har på hemsidan anmält mitt intresse att bli mobilräddare, vad händer nu?

Svar:
Efter registrering på hemsidan kommer du att få ett sms som säger "Tack för din anmälan till Mobilräddarna". Du måste nu bekräfta ditt deltagande genom att svara på detta meddelande så att vi vet att mobilnumret är korrekt. När du har svarat blir ditt nummer verifierat och du aktiveras som mobilräddare. Det innebär att din telefon kan komma att positioneras och att du kan larmas om ett hjärtstopp inträffat i din närhet.


Fråga:
Hur funkar det när det kommer ett larm till mig som mobilräddare?

Svar:
Om din mobiltelefon positionerats kommer Mobilräddare-tjänsten ringa upp din telefon för att uppmärksamma dig på att ett misstänkt hjärtstopp inträffat i din närhet.

Samtalet rings från telefonnummer 08-564 805 50, lägg in telefonnumret i din adressbok så att du vet att samtalet kommer från Mobilräddarna, samtidigt skickas ett sms till din mobil.

Sms innehåller adress till platsen för hjärtstoppet och en kartlänk som du kan aktivera på en smartphone för att underlätta för dig att hitta till adressen.

Avsändare av sms som mobilräddarna skickar till dig kommer att synas som HLR-LARM.

Du kan inte skicka sms till HLR-LARM, inte heller nå oss på telefonnummer 08-564 805 50, vill du komma i kontakt med oss maila mobilraddarna@norrbotten.se.


Fråga:
Vad händer efter ett mobilräddarlarm?

Svar:
En timme efter varje larm kommer vi att skicka ett SMS och ett mejl till de mobilräddare som bekräftat att de kunde bege sig till platsen för hjärtstoppet. Meddelandet innehåller en länk till en enkät med några uppföljande frågor om larmet som vi önskar att du besvarar. Frågorna handlar om vad som hände när du kom till platsen för hjärtstoppet. Svara så snabbt som möjligt på dessa frågor, det är väldigt viktigt för utvärderingen av mobilräddartjänsten. Enkäten innehåller även en fråga om du önskar att bli kontaktad av mobilräddarna för att prata om det du varit med om. Patientsekretessen hindrar oss från att berätta hur det gick för personen som fick hjärtstopp, vi hoppas att du har förståelse för detta.


Fråga:
Om jag får ett SMS larm när jag är upptagen och inte kan hjälpa till, vad gör jag då?

Svar:
Det finns förstås många situationer då det inte är möjligt att svara på SMS-larm. Deltagandet som mobilräddare är helt frivilligt och ambulans och räddningstjänst kommer alltid att larmas precis som tidigare. Det är viktigt att komma ihåg att du som frivillig mobilräddare är ett komplement till samhällets övriga resurser. Ett mycket viktigt komplement!


Fråga:
Om jag får ett larm och druckit alkohol, kan jag ta bilen ändå? Eller kan jag köra mot rött eftersom det är bråttom?

Svar:
Du som mobilräddare är ansvarig för din egen och andras säkerhet. Du är skyldig att följa de lagar och regler som finns i Sverige.


Fråga:
Om jag fått ett larm och är först på plats, vad säger jag till dem som finns på platsen och vad ska jag göra när ambulans eller räddningspersonal sedan kommer fram?

Svar:
Om du är först på plats, berätta att du kan HLR och att du påbörjar den behandlingen tills ambulans/räddningstjänst är på plats. Om du utför HLR skall du fortsätta med detta tills du kan bli avlöst. Avlösning sker lämpligast efter fullföljd kompressionsserie det vill säga efter 30 utförda kompressioner eller under tiden en ev. hjärtstartare analyserar hjärtrytmen. Här är det viktigt att ni kommunicerar med varandra så att HLR pågår så effektivt som möjligt hela tiden.

Personal från ambulans/räddningstjänst kan vilja höra vad du har sett, gjort och hur länge HLR har pågått, svara på ev. frågor och lämna dem sedan ifred och låt dem arbeta ostört. Du som mobilräddare är en resurs tills ambulans/räddningstjänst anländer, sedan tar de över, men om din hjälp efterfrågas hoppas vi förstås att du står till tjänst, men låt ambulans/räddningstjänstpersonalen avgöra detta.


Fråga:
Om jag får ett larm, kommer fram till platsen för hjärtstoppet och det visar sig att ambulans/räddningstjänst redan är där, vad ska jag göra då?

Svar:
När ambulans/räddningstjänst är på plats och redan påbörjat sitt arbete, lämna dem ifred och låt dem arbeta ostörda.


Fråga:
När jag varit med om ett larm, får jag prata om det jag sett och upplevt med andra?

Svar:
Du kan naturligtvis prata med andra om det du varit med om till exempel med vänner eller familj. Det är ofta bra att dela med sig av erfarenheterna. Men du ska inte berätta om sådant som kan göra att den som drabbats av hjärtstopp kan identifieras, av respekt för den drabbade och dess anhöriga. Var också försiktig med vad du delar på sociala medier och liknande, du ska ju förstås inte lägga ut bilder på SMS-larmet med adress osv.
Om du känner att du behöver prata om det du varit med om, har frågor eller funderar över något efter ett larm kontakta gärna oss via mobilraddarna@nll.se Lämna namn och telefonnummer så kontaktar vi dig.


Fråga:
Kan jag göra fel och skada någon när jag som Mobilräddare utför HLR?

Svar:
Nej det kan du egentligen inte. Hjärt-lungräddning är inte skadligt för den som drabbats av ett hjärtstopp, men du ska naturligtvis bedöma livstecken innan du startar. Är du osäker på din förmåga, tänk på att det alltid är bättre att göra någonting än att inte göra någonting alls.


Fråga:
Om jag är på jobbet och får ett SMS larm, hur gör jag då?

Svar:
Som Mobilräddare agerar du i form av frivillig privatperson och anses inte som hälso- och sjukvårdspersonal. Mobilräddarens agerande anses således inte som en del av vårdkedjan inom Norrbottens läns landsting. Om du och din arbetsgivare kommer till en överenskommelse om att du får svara och agera på sms larm under din arbetstid är det er enskilda överenskommelse och er ensak, och ingenting Mobilräddarna har synpunkter på.


Fråga: Jag har bytt mobilnummer/e-post, hur gör jag för att ändra det?

Svar:
På vår hemsida, i höger kolumn under Mer hos oss finns rubriken Mitt konto, klicka på den länken. Klicka på Redan registrerad? Logga in med användarnamn eller e-postadress och lösenord. Har du inte skapat något lösenord se frågan "Hur skapar jag ett lösenord till mitt konto?" som beskriver hur du gör detta. Du hamnar på Mitt konto, klicka på Redigera Profil. Du kan nu ändra de uppgifter du önskar. När du är klar, klicka på Spara ändringar.


Fråga: Hur skapar jag ett lösenord till mitt konto?

Svar:
På vår hemsida, i höger kolumn under Mer hos oss finns rubriken Mitt konto, klicka på den länken. Klicka på rutan Redan registrerad? och därefter Glömt ditt lösenord? Fyll i din e-postadress eller användarnamn och klicka på skicka säkerhetsnyckel. En säkerhetsnyckel har skickats till din e-postadress, kopiera den och klistra in den i fältet Din säkerhetsnyckel, skriv in ett personligt lösenord i fältet och klicka på ändra lösenord. Du har nu skapat ett personligt lösenord och kan logga in på ditt konto.


Fråga: Jag vill inte längre vara Mobilräddare, hur avregistrerar jag mig?

Svar:
På vår hemsida, i höger kolumn under Mer hos oss finns rubriken Mitt konto, klicka på den länken. Klicka på Redan registrerad? Logga in med användarnamn eller e-postadress och lösenord. Har du inte skapat något lösenord se frågan "Hur skapar jag ett lösenord till mitt konto?" som beskriver hur du gör detta. Du hamnar på Mitt konto, klicka på Redigera Profil. Längst ned på sidan finns rubriken Konto Status, klicka i Avstängt och tryck sedan Spara ändringar. Du är nu avregistrerad Mobilräddare. Du kommer alltså inte larmas om du befinner dig i närheten av någon som drabbas av ett hjärtstopp.

Vill du vid ett senare tillfälle aktivera dig som Mobilräddare igen kan du logga in och klicka i Konto status Aktivt och Spara ändringar. Du är då aktiv Mobilräddare igen.


Fråga: Varför har jag inte fått Mobilräddar-samtal när jag befunnit mig nära ett inträffat hjärtstopp?

Svar:

När du befinner dig i tätort kan du få ett Mobilräddar-samtal om du befinner dig inom en radie av ca 500 meter från hjärtstoppet. Om ingen Mobilräddare positionerats inom 500 meter när en minut gått utökas radien till ca 1000 meter.

När du befinner dig i glesbygd kan du få ett Mobilräddar-samtal om du befinner dig inom en radie av ca 2000 meter.

Eftersom det är din mobiltelefon som positioneras med hjälp av mobilmaster kan det vara skillnad i precision i positionering av din mobil beroende av om du befinner dig nära eller långt ifrån en mobilmast. Det kan också skilja beroende av vilken operatör du har, och belastningen på nätet.


17 januari 2017
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering